רשימות לא מרשימות

רשימות זה דבר מסוכן. כך למדתי על בשרי בימים האחרונים.

תקציר הפרקים הקודמים: בשישי האחרון עלה בתרבות מעריב פרוייקט מבורך שמטרתו לחשוף בפני קהל הקוראים את קצה הקרחון של מוזיקת השוליים המקומית. עיקר הפרוייקט כלל תמונות וטקסטים של יעל מאירי, המתעדת הלא-רשמית הרשמית של האינדי הישראלי, ולצידם טקסט קצר שלי שמסביר מאיפה הפרויקט הזה צץ בכלל. והלוואי והייתי יכול לקחת קרדיט על היוזמה, אבל האמת היא שהיא שייכת לעורך תרבות מעריב, שי להב. הוא ביקש ממני לכתוב את המאמר בדקה התשעים, יום לפני סגירת העיתון. וכך, ב-4 לפנות בוקר, לא רחוק מהדדליין, סיימתי לכתוב את המאמרונצ'יק הזה, כשלפתע נזכרתי ברעיון ששי זרק לעברי פעם: למפות את הלהקות הבולטות בשולי המוזיקה הישראלית. צ'יק צ'ק עשיתי רשימה של 10 האמנים הבולטים בסצינה, עם כל החשודים המיידיים שכבר זכו למידה מסויימת של הכרה גם מחוץ לה (עמית ארז, אסף אבידן וכו'). שניה לאחר מכן חשבתי לעצמי שזו הזדמנות מצויינת לנסות לדחוף סוס טרויאני קטן, ולחשוף במדיום ארצי כמה אמנים שהם בגדר סוד כמוס, חלקם אפילו בתוך הסצינה עצמה. רשמתי כמה שמות, שירבטתי מתוך שינה שורה על כל אחד, ושלחתי למערכת בתקווה שזה באמת יפורסם. ושי שיחק אותה (ואני לא כותב את זה רק כדי להתחנף לבוס שלי) והלך עם זה.

עברו בסה"כ כמה ימים, אבל אלו היו ימים משופעים באירועים מוזיקליים המוניים, ויצא לי לפגוש לא מעט אנשים. ואיכשהו כמעט כל שיחה נפתחה ב:

"תגיד, איך לא כתבת על…?"

או ב:

"תגיד, למה כתבת דווקא על…?"

או במקרים הפחות נעימים ב:

"(…)"
[דממה שפירושה "אוקי, ראיתי שלא כללת אותי ברשימה. בסדר, חכה חכה"]

ההסברים שלי לא עזרו. אמרתי שהרשימה ששלחתי הייתה מעט יותר ארוכה ממה שבסופו של דבר פורסם – לא עזר. הסברתי שהשתדלתי להכניס בעיקר אמנים פעילים, שהקוראים יכולים לשמוע בהופעות בזמן הקרוב – גם לא עזר. לכל אחד היה משהו לומר. בפורום מוזיקה ישראלית ב-Ynet התפתח פתיל, שבו חלק מהכותבים בכלל יצאו נגד הרשימה: הר ערנב כינה אותה "בחירות מוזיקליות הזויות", ואילו זולי טען שהיא מחטיאה את הנקודה והוסיף שפיספסתי לגמרי את הפריפריה (נו, לפחות היה קונצנזוס שיעל עשתה עבודה מעולה). ואתמול בפגישה עם מוזיקאי שהלהקה שלו הוזכרה ברשימה התחוור לי שמאחר והרשימות היו ממוספרות, היו שתפסו אותן כדירוג איכותי, בעוד שמבחינתי הן היו לא יותר מאשר רשימה אסוציאטיבית מהירה. אני משער שהיה גם מי שנעלב מזה.

שלא יהיה ספק – אני עדיין עומד מאחורי כל שם שהזכרתי שם, וגאה בכך שהשמות האלו, האיזוטריים בחלקם, הודפסו בעיתון השני בגודלו במדינה. ההזדמנויות הקטנות האלו הן אחת מהסיבות שבגללן שמחתי כל כך כשהעבודה במעריב התגלגלה אלי. ואם זה היה תלוי בי הייתי מכניס עוד 30 שמות. אבל איכשהו יצאתי מהפרוייקט הזה עם טעם חמוץ מתוק, כאילו במקום לפרגן לכשרונות שנמצאים כאן רק יצרתי מתחים מיותרים. זה לא אומר שאני אמנע להבא מרשימות למינהן. אבל לפחות אני אשתדל שלא לכתוב אותן ב-4 לפנות בוקר.

(ובנימה אופטימית זו, כשהשעה 2:10 לפנות בוקר, אגש לי לכתוב את הטור שלי לגיליון של שבוע הבא… 🙂 )

[מזל טוב אמא!]

תגיות: , , , , , , ,

...ובאותו עניין:

  • תכלה שנה וסיכומיה - הפוסט הזה היה אמור לעלות לפני שבוע, אני יודע. החגים הארורים האלה. בכל אופן, דרך הבלוג הנפלא כתמיד "ה...
  • לזרבוי משתלט על העולם! - בשבוע שעבר התחלתי לשקול לפתח אגו. אולי אפילו אגו טריפ. לרגע היה נדמה לי שאני משתלט על התקשורת הישראל...
  • בלוגנרול 29.6.08 - בלוג חדש וחמוד הצטרף אל המשפחה: "השאלון" של סיני גז. הרעיון פשוט ולעניין: סט קבוע של שאלות נשלח לשל...
  • בין השורות 11.8.08 - מזל טוב! למשפחת אינדי נולד בן נוסף. אנובה, היס, לבונטין, פית/קית ואוריסמדיה, תגידו שלום לאחיכם הקטן...
  • האח הגדול שומע הכל - טוב, כעקרון זה אמור היה להתגלות רק עוד שבועיים, ואני חתום על סודיות שאוסרת עלי לפרסם את זה. אבל מאחר...



יש כבר 11 תגובות, יא אללה:

  • 1
    דוויק says:

    בגלל זה אני מציע לך לראות את Almost Famous ולהזכר במונולוג המעולה של לסטר בינגס:

    You CANNOT make friends with the rock stars. That's what's important. If you're a rock journalist – first, you will never get paid much. But you will get free records from the record company. And they'll buy you drinks, you'll meet girls, they'll try to fly you places for free, offer you drugs… I know. It sounds great. But they are not your friends. These are people who want you to write sanctimonious stories about the genius of the rock stars, and they will ruin rock and roll and strangle everything we love about it.

    אתה מעורבב יותר מדי וסופר את האנשים. קח את זה בחשבון. בתכל'ס עיתונאי מוזיקה אמיתי לא צריך לספור אף אחד ולעשות את העבודה שלו. למצער רוב הכותבים היום מעורבבים יותר מדי, מנגנים ביותר מדי הרכבים או אחראים יותר מדי על דברים בעולם המוסיקה. עיתונאות מוסיקה, להבדיל מהבלוגוספירה, דורשת ממך מידה של ריחוק. קח מילה ממישהו שכותב כבר כמה שנים טובות ולא פעם הרגיש את הדילמה הזו לוחצת לו על הצוואר (וחכה לשיחות האיומים, זה הכיף האמיתי). לי זה מאוד קשה להפריד בין העולמות
    והפתרון שלי הוא לא לכתוב על אנשים שאני מכיר.

  • 2
    צ'ה גוייאבה says:

    אפשר להבין את הבעסה של מי שלא נכנס לרשימה. במיוחד אלא שמיודדים איתך ויודעים שאתה מעריך את המוזיקה שלהם.

    הנקודה היא שזה לא אשמתך, אז אל תיקח את זה עליך.
    בסופו של יום, עשית מעשה נפלא.
    ולאותם מוזיקאים שלא חדרו לרשימה: תורכם הרי עוד יגיע מתישהו, לפחות כל עוד הלזר כותב שם ואנשים (כמונו) מעריכים את המאמץ שלו להרים את דגל האינדי בבוצות השיממון המוזיקלי.

    תפרגנו, זה לא יכול שלא להשתלם.

  • 3
    בחור מזוקן says:

    קצת תמוה בעיני שהבחור שם בוויינט בחר להתרעם על ההכנסה של להקות כמו לא דובים ופיסוק רחב – מבחינתי שתיהן לחלוטין בסטטוס של מוזיקה בשלה, מעולה ונוקבת, בלי ספק. ואגב, אצל שתיהן זה קודם כל הטקסטים.

  • 4
    דרדס פסימי says:

    לא כולם קוראים מעריב, לפי הסטטיסטיקה – הרוב לא.
    שמישהו יפרסם פה את הפאקינג רשימה שנדע כבר על מה כל הרעש.

  • 5
    לזרבוי says:

    דווייק – תודה על התזכורת. אכן מונולוג מעולה. ואני מסכים איתך – בעוד שבבלוג אני כן מרשה לעצמי לכתוב על מכרים וחברים, כי זה מדיום אישי ואני כותב גם בסגנון אישי ולא מסתיר את קשריי, כשמדובר במעריב אני נוהג אחרת. מעבר לסגנון הכתיבה היותר פורמלי, אני אכן נמנע שם מלכתוב על חברים. לצערם של כמה וכמה חברים שלי, אני סירבתי לכתוב ביקורת על הופעות שלהם במעריבן, כי אני באמת חושב שזה לא לעניין. אם הביקורת תהיה חיובית, אואשם שאני מוטה. ואם היא תהיה שלילית, החברות עלולה להיפגע. בקיצור, לא נוגע בזה.

    מצד שני, כאמור, אחת הסיבות בגללן לקחתי את העבודה במעריב היא הסיכוי להגניב בדלת האחורית משהו מהשוליים. אז אני עושה את זה איפה שאני יכול, עם אמני שוליים שאני לא מכיר אישית (כמו עינב ג'קסון כהן, שהביקורת המפרגנת עליה תעלה כאן מחר כנראה), או בפרוייקטים כמו הפרוייקט הזה, שלא הצריך ממני להעביר שום ביקורת אישית על אף אחד.

    ואני לא לוקח אף אחד מהאמנים ללב. מה שכן תפס אותי לא מוכן היה תגובת "הקהל", כפי שהיא באה לידי ביטוי בפורום ב-Ynet בכל אופן.

  • 6
    איש הפלסטיק says:

    אני חושב שבסך הכל יש כאן בעיה של יחסיות תרבותית והבנה לא נכונה של סגנון. ואני אסביר:
    טוקבק הוא טוקבק. הוא סוג של טקס שמתקיים בטוקבקיסטן בין טוקבקיסטים. כמו כל טקס יש בו קודים התנהגותיים כשהראשון והחשוב שבהם הוא לומר דברי שלילה. טוקבקיסטים מתקדמים גם ישתדלו שלא לפספס הזדמנות להעליב באופן אישי את הכותב, והמומחים גם יזכירו אמהות וקרובי משפחה שלו, או את המיקום האנטומי שבו צריך לשכון הפוסט.
    בדיוק כמו שגרעפס בסוף הארוחה נחשב בתרבויות מסוימות כמחמאה ובאחרות כעלבון, כך דבריו של הטוקבקיסט לא מובנים כהווייתם.
    מחמאות, אגב, הן עלבון קשה בטוקבקיסטן, ונימוק הוא סוג של חיה נכחדת ולכן נדירה.
    אני לא רואה סיבה להתרגש.
    מה שכן, אחד הכותבים ב ynet העלה נקודה נכונה שכל ההרכבים הללו רלוונטים לאיזור חיוג 03.

  • 7
    פסטרנק says:

    נדב
    עשית טוב!
    אתה יודע שאני מחבב אותך?

    (
    אבל איך לעזאזל לא הכללת הרכב שכבר מלא את היכל התרבות פעמיים?
    אני מדבר כמובן על יאנקו פופה.
    🙂

  • 8
    קִישוּשָלוֹש says:

    מצטרף לקריאתו של הדרדס לפרסום הרשימה בבלוג. סרוק את הרשימה ותעלה את התמונה, זה יראה מרשים יותר ולא יתן את הרושם שאתה מוציא אותה לאור מחדש 🙂

  • 9
    פרנק says:

    אני חושב שהגעת למסקנה דומה לזו שהגיע אליה יואב קוטנר. הנה ציטוט מראיון שערך איתו אסף נבו ב-2001:

    "ב'סוף עונת התפוזים' היה לי ברור שאני הולך לא למצוא חן בעיני חלק מהאומנים. בדיעבד, כשהתבררה לי גודל ההשפעה של הסדרה, התחרטתי שעשיתי אותה. היו אומנים שנפגעו מאוד וטענו שהרסתי להם את הקריירה. העניין הוא שלתוך 10 שעות טלוויזיוניות הייתי צריך להכניס את כל הסיפור של הרוק הישראלי, שזה בערך פי אלף. כשאתה עושה משהו בעל היבט היסטורי, זה ברור שאתה צריך לבחור ולקחת החלטות קשות וכואבות. היה צריך לעשות סלקציה מאוד אכזרית והאחראיות הייתה נוראית, כי היה מדובר פה בדיעבד בלחרוץ גורלות."

  • 10
    קִישוּשָלוֹש says:

    כן, הקוטנר הזה, רק נזק הוא גורם למוסיקה בארץ.

    (הסרקזם עבר?)

  • 11

    […] שגררה אחריה דיון רחב והתייחסות מצד לזר בפוסט המשך בשם "רשימות לא מרשימות" ודוגמא שניה בדמות הפוסט "שנון במחלוקת" בו מבקר לזר את […]

גם לך יש מה להגיד? יופי.