הדוגמניות בשירות השב"ק

ביום חמישי האחרון הדוגמניות הצטרפו לשב"ק. או לפחות לשבקני"ק אחד – מוקי.

הדוגמניות, מוקי ופרסומת לסלקום

תקציר הפרקים הקודמים: "הדוגמניות" [myspace] הצטרפו לתחרות הלהקות של "ווליום כינרת". כן, זהו אותו אירוע שכולל גם את גמר "כוכב נולד", אבל התחרות לא ממש קשורה לזה. למה עשינו את זה? הסיבות רבות ומגוונות. כפי שכבר כתבתי בפוסט על המלכוד שבמיינסטרים, אני מאמין שלהקות שיכולות ורוצות לכוון לאיזור הזה, צריכות לעשות את זה עד הסוף ובכל האמצעים. תחרות להקות, ועוד כזו המזוהה עם "כוכב נולד", יכולה גם לבזות. אבל בסופו של דבר זה הימור ששווה לקחת – הרווח הפוטנציאלי ממנו הוא גדול מכדי לסרב לו.

הסתבר שהסיכון פחות גדול משחשבנו: מדובר בעצם בתחרות חד-שלבית, שאינה משודרת בטלוויזיה וששופטי "כוכב נולד" הנכבדים אך הלא-תמיד-מכבדים לא קשורים אליו. ולא, אין הצבעות בסמסים. כל אחת מ-50 ומשהו הלהקות שהתקבלו לתחרות, אותן אפשר להכיר באתר Heep, הוזמנה לעבוד עם מפיק מוזיקלי על שיר אחד ולהקליט אותו הקלטת בזק. בסוף התהליך, המפיקים המוזיקליים של הפרוייקט (חמי רודנר, יהלי סובול, מוקי ויובל מנדלסון) יעבירו את המלצותיהם על ההרכבים הטובים ביותר, אשר שלושה מהם ישתתפו ב"ווליום".

אז איך היה?

ובכן, הגענו לאולפן המאולתר שסלקום הרימו באמצע פארק באשדוד. כן, תל אביבים יקרים, מסתבר שיש עיר כזו. נפגשנו עם מוקי, שהתגלה כטיפוס ממש נחמד. ניגנו לו שלושה שירים, מתוכם הוא בחר את "אי בודד". זו בחירה שדיי צפינו מראש – זה השיר עם הטקסט הכי פוליטי ונוקב שלנו. העבודה עם מוקי הייתה מרתקת: הפער הסגנוני ביננו לבינו הוא דיי גדול, כך שהיה לו הרבה מה לומר על השיר. ואילו אנחנו החלטנו מראש שאנחנו באים עם ראש פתוח כדי ללמוד ולקבל פרספקטיבה, והלכנו עם כל הצעה שלו, רחוקה מאיתנו ככל שתהיה.

לדוגמא, אליאב מקליט סולו, מוקי וגיא הטכנאי מקשיביםכשנכנסנו לפזמון, גם מוקי נכנס. ואני מתכוון לממש נכנס. חזיתית. הוא פשוט פירק את הפזמון לחתיכות ובנה אותו מחדש. במקור מדובר היה במה שמכונה call & response – הסולן שר שורה, קולות הליווי עונים לו. זו פרקטיקה נפוצה בלא מעט שירי סיקסטיז, סגנון שאנחנו מנסים לשלב עם רוק יותר מודרני. מוקי העיף את התשובות של קולות הליווי, איחד אותם עם הסולן, כיווץ את הקטעים הריקים בין השורות, דחס את הכל למקצב Pאנקי עצבני ומונוטוני בבס-תופים, האיץ את כל העסק והורה לנו לנגן את הפזמון פעמיים ברצף.

מצאו את ההבדלים:

[audio:Hadugmaniot_e_boded_106.mp3]
הפזמון של "אי בודד" לפני מוקי

[audio:Hadugmaniot_e_boded_muki.mp3]
הפזמון של "אי בודד" אחרי מוקי

וכך זה המשיך גם בחלקים אחרים של השיר. הכל הפך לישיר יותר, פשוט יותר, מתחכם\מתוחכם פחות, נותן בראש יותר וצפוף יותר. בשבילנו זו הייתה חוויה מהנה ומשחררת, אך מוזרה מאוד. לאחר שנים שאנחנו מנגנים את השיר הזה, פתאום היינו צריכים להכניס בו כל כך הרבה שינויים ובזמן כל כך קצר (הסשן כולו, כולל הקלטה, נמשך 3 שעות). ממש להכיר את השיר מחדש. זה הרגיש כמו לעשות גרסת כיסוי לעצמך.

עוד מוקדם לומר מה אנחנו ניקח איתנו הלאה מהחוויה הזו. מצד אחד, ברמה הסגנונית, הרבה מהשינויים של מוקי ממש לא מתאימים לנו. מצד שני, ברמה הרעיונית, מוקי פתח לנו את הראש ונתן לנו אינספור טיפים והערות שסידרו לנו את הראש, בעיקר בנושאים של מבנה וסאונד. בסשן הזה אמנם יישמנו אותם על פי החזון שלו, אבל ברור לנו שאפשר ליישם אותם גם על פי החזון שלנו. ובין אם נגיע בעקבות הסשן הזה גם ל"ווליום" ובין אם לאו, רק המפגש עם מוקי הצדיק לגמרי את הבחירה לגשת לתחרות.

עכשיו ספרו לי – מה דעתכם על שתי הגרסאות?

תגיות: , , , , , ,

...ובאותו עניין:

  • ימין ושמאל, רק רוק אנד רול - מרחבים. אדמה. שמיים. 3 עצים. מאות אוהלים. הרבה יותר מידי שוטרים. 2 במות. לפחות 2500 צעירים. יותר מ-4...
  • המלצות 20.6.08 - איזה יום שישי סידרו לנו. ברגעים אלו מתקיימות ההופעות של"Cheap Karaoke Club", "לא דובים", "חזירי בר" ...
  • דורון: הייטק בנטורל - 4 בבוקר, אני יושב עם חברתי דפנה בלבונטין 13 על כוס מרטיני ווויסקי סאוור (נחשו מי שתה מה. סביר להניח ...
  • הדוגמניות מקליטות – חלק ב' - בשבוע שעבר להקת "הדוגמניות" :מס: שבה אני מנגן בס נכנסה סוף סוף לאולפן. בפוסט הקודם סיפרתי על ההכנות,...
  • הדוגמניות מקליטות – חלק א' - בשבוע שעבר להקת "הדוגמניות" :מס: שבה אני מנגן בס נכנסה סוף סוף לאולפן. שנים של חזרות התנקזו ליומיים ...



יש כבר 11 תגובות, יא אללה:

  • 1
    קִישוּשָלוֹש says:

    קודם כל יש לזכור ששלוחת יבנה של שרותי המודיעין הפנים ארצי מכונה שב"ק, בק' הידיעה.

    את הגרסה המקורית (לפחות הלחן והעיבוד) אני מכיר טוב אבל קצת קשה להביע דעה על פזמון בלבד, ללא קונטקסט (מחר אתה משמיע לי את הכל, נכון?), אבל עדיין – נשמע בכלל לא רע וגם לא כל-כך רחוק מכם סגנונית. תקרא לזה פאנק אם את הרוצה אבל הסאונד, האנרגיות ויכולת השירה היא שלכם ולא של ביט 69.

    השינוי בלחן מעניין. נשמע מאוד יפה בתכלס. תנו לו להפיק לכם את האלבום, מקסימום תגנזו ותקליטו מחדש.

  • 2
    רוגל נחום says:

    באופן עקרוני אני בעד הכיוון שהפזמון של מוקי לוקח, אבל כאמור צריך לשמוע את זה בקונטקסט של שאר הקטעים.

  • 3
    צ'ה גוייאבה says:

    הפזמון לפני מוקי לוקח בגדול. השיר הזה והלהקה הזאת באופן כללי לא מסתדרים לי עם גריינדים.

  • 4
    y99 says:

    מעדיף את זו שלפני מוקי. הקטע רך ומתאים לו הקצב והקול של הסולן מאחור. מוקי אולי
    מכניס משהו "מעניין" אבל לא מתאים לקטע. השינוי הוא גס מידי ביחס למקום ממנו הקטע בא
    לפחות על פי מה שאני הרגשתי.

  • 5
    אופניק מוישה says:

    הגירסא שלפני מוקי טובה בהרבה.

  • 6
    ישי זומר says:

    הגרסא של מוקי מן הסתם יותר מיינסטרים, אבל לדעתי
    היא מהירה יותר (מדי), מונוטונית מדי, ונשמעת יותר כמו דוקטור קספר במופע הפלייבוי מאשר הדוגמניות. (או חמישים להקות רוק ישראליות אחרות).

    וברור שיש הבדל מהותי באיכות ההקלטה, למרות שהסאונד הישן יותר מתאים. אפשר אבל לשפר קצת את הבלאנסים.

  • 7
    כוסית על says:

    גברים מקימים להקות רוק בשביל להרשים בחורות.

    -כמו שכל דבר שגברים עושים זה בשביל להרשים בחורות. זה ידוע, זה לא אני אמרתי.

    אז למה לא לעשות מוסיקה שבחורות מתלהבות ממנה? הרי עדיף 200 בנות בקהל מ-200 גברים. לא?

    השיר לפני מוקי: מרגיש לא נקי, לא מלוטש מספיק, הקיצר לא "סליק". ההתחלה הרבה יותר טובה מההמשך, הייתה מעין הבטחה שלא מומשה…
    השיר אחרי מוקי: יותר מדי מהיר, לא רקיד, ולא מתאים לאווירת פאב מצד שני. אולי אם תורידו את הBPM אני אצליח לחשוב על הגרסא הזו משהו.

    אז מה אתם אומרים על באמצע? משהו שיהיה כיף לרקוד, או לשמוע בפאב, או ברדיו בדרך הביתה מהים…

    תחשבו "200 בנות בקהל".

  • 8
    מעריץ יחיד says:

    ל'כוסית על' – אולי אם כבר אז 100 בנות ו- 100 גברים.
    עובדה שמייחדת את להקת ה"דוגמניות" היא ש50% הם גייז מוצהרים ..

    ועוד משהו, אם את באמת כוסית על, בואי אלי למיטה ונחגוג! כל הלילה!!

  • 9
    איש הפלסטיק says:

    הגרסה של מוקי די זוועתית בעיני.
    דווקא המעט שמקדים את הפיזמון נשמע מסקרן, אשמח לשמוע אותו.
    ולשיקולך – מחקרים מראים (על אמת) שאנשים יעדיפו לרוב את הגירסה הראשונה שאליה נחשפו, לכן הייתי מציג את גרסאת האחרי קודמת לגרסת הלפני לקבלת פרספקטיבה.
    ובאופן כללי הייתי נותן את מלאכת העיבוד לכוסית על, she has a point.

  • 10

    […] אני מבלבל לכם ת'מוח על זה,כי כדאי להיכנס ולקרוא מה היה ללזרבוי מ"הדוגמניות" לכתוב על העבודה עם מוקי על פירוק שיר […]

  • 11
    חלבונים says:

    צריך לשמוע קצת יותר בשביל לקבל החלטתה הגרסה של מוקי מעניינת ומרעננת אבל הגרסה הישנה לא פחות טובה.

גם לך יש מה להגיד? יופי.