בין השורות 4.1.09

איפה ההדים לפסטיבל "פולקל'ה", מועדון הופעות חדש פתח את שעריו, חברי "אנובה" משחררים סיכומי שנה להורדה, חברות התקליטים הגדולות בולעות האחת את השנייה, יש תמונות מפסטיבל "אינדינגב", והאם האוזן השלישית מפנים את גבם לאינדי? (התשובה, כנראה: לא. ויש עדכונים!)

זוכרים שהיה כאן פסטיבל "פולקל'ה" לפני שבוע? כי מהצצה בפורומים השונים, שבדרך כלל מתמלאים בביקורות אחרי אירועים מסדר הגודל הזה, קשה לדעת שהיה פסטיבל. אז כן, כתבו אצלי רשמים בבלוג, ובפורום מוזיקה ישראלית של Ynet נפתח באיחור משמעותי פתיל מעניין עם רשמים מהפסטיבל, אבל יחסית זה לא הרבה. זה קצת מפתיע אותי, גם כאמן שהופיע בפסטיבל וגם כמי שנכח בו לרוב אורכו. בכל זאת, היו שם כמה רגעים אדירים ובלתי נשכחים. אז מה הקטע? הדבר היחידי בסביבה שמזכיר לי שהפסטיבל אכן התקיים זה ההופעה האקוסטית א-לה פולקל'ה שהדוגמניות יקיימו ביום רביעי.

—————————————-

כשנכנסתי בברזילי וקראתי להחרים אותו, חלק ממקטרגי טענו שאם יסגרו את המקום אנחנו רק נצא נפסדים. אני טענתי מנגד שמועדונים באים והולכים, ושאם יהיה ביקוש תמיד יקום מועדון חדש. והנה ההוכחה: היורש הלא רשמי של מועדון הברקפסט קלאב, הלא הוא החתול והכלב ברחוב קרליבך, הצטרף לסצינת מועדוני ההופעות. הדר כתב ביקורת מחמיאה על המקום בפורומים של Ynet. חדשות טובות, לא?

—————————————-

אמני הלייבל "אנובה" (עמית ארז, אטליז, רות דולורס וייס, אלי רוזן, נועה בביוף ורוקפור) חברו להנהלת הלייבל וסיכמו את השנה שחלפה באמצעות פודקאסטים להאזנה חופשית, שחושפים מה הם שמעו בשנה האחרונה. הידעתם שדולורס וייס עדיין מתרפקת על "הכבש השישה עשר" (גם אני, האמת)? ששוקי פרי, ממנהלי הלייבל, אוהב את "Jaga Jazzist" (גם אני, האמת)? וש"רוקפור" בקטע של טרי פויזן' (טוב, זה בגלל איסר)? יופי של פרויקט. החבר'ה ב"אנובה" שוב מוכיחים שהם יודעים מה הם עושים – אפילו היחצנו"ת שלהם מריחה מאהבה אמיתית למוזיקה.

—————————————-

בהעונג גיאחה מספר ש-"NMC" בלעו את "הד ארצי". אני לא יודע אם לצחוק או לבכות. זה בעיקר מחזיר אותי לדברים שנכתבו כאן כבר, על המודל הכלכלי האווילי (כלכלית ותרבותית) של חברות התקליטים הגדולות.

—————————————-

ועוד מהעונג – האנשים הנחמדים מפסטיבל "אינדינגב" קיבצו את מיטב התמונות שעלו לרשת לגלרייה אחת גדולה עם ניחוח של חולות ופיתה עם לבנה.

—————————————-

עינב שיף מדווח בוואלה! שהאוזן השלישית מפסיקים למכור אינדי. גם לכם זה נשמע כמו בדיחה? אחרי הכותרת הצעקנית מתבררת תמונה קצת יותר מורכבת ומעורפלת – האוזן ימשיכו למכור אינדי, אבל כנראה ישנו משהו במדיניות הקנייה שלהם מספקים קטנים ועצמאיים. הם מסכמים במילים המעורפלות משהו "עותקי אינדי ימשיכו להימכר באוזן על פי שיקולי מנהלי הרפרטואר באוזן". אז מי צודק? נחיה ונראה. באופן אישי קשה לי לדמיין את האוזן עושים מהלך כזה. איך שלא יהיה, זה זמן טוב להזכיר שוב את הרעיון החכם של מורפלקסיס מ"היס רקורדס" ליצור מערך הפצה משותף ללייבלי האינדי המקומיים (רעיון שגם אסף רחמני התייחס אליו בבלוגו המצויין). האוזן, בעלי לייבל אינדי בפני עצמם, יכולים אולי לקחת את תפקיד האב המייסד.

עדכון (5.1.09): עידו עזריה, שחוץ מהיותו חבר יקר הוא גם הקניין הישראלי החדש של האוזן השלישית, מפזר קצת את העשן: בשורה התחתונה – האוזן תמשיך למכור אינדי כרגיל. מה שישתנה במעט הוא היחס לקונסיגנציה. בניגוד לקנייה מלייבלים גדולים, עליה משלמים מראש תמורת הסחורה, בקנייה בקונסיגנציה מאמנים עצמאיים הסחורה ניתנת לחנות והתשלום עליה נעשה בדיעבד, בהתאם להיקף המכירות. כך החנות נמנעת מלקיחת סיכון כלכלי, והאמן מרוויח אכסניה מכובדת ליצירה שלו. ועידו אומר: "מה שמשתנה הוא שהאוזן מצמצמת את היקף הקונסיגנציה. אני מעדיף לקנות סחורה במזומן מאשר להתעסק בזה". לטענתו, האוזן השלישית עובדת כרגע בקונסיגנציה מול אלפי אנשים פרטיים, והכוונה היא פשוט להתייעל. אז איפה השינוי? "אם אמן כלשהו רוצה להביא לי דיסק למכירה בקונסיגנציה – אין בעיה", הוא אומר, "אני אשים אותו על המדף. אבל – אם הוא לא יימכר במשך 3 חודשים, אני אחזיר אותו לאמן". יחד עם זאת, הוא מבהיר שיהיה מקום למשא ומתן במידת הצורך.

בקיצור, האוזן השלישית עדיין ימכרו אינדי, ועדיין יפתחו את שעריהם לכולם. ההבדל הוא שמי שלא ימכור כמות מינימלית, לא ישאר שם לאורך זמן. מה האמנים צריכים לעשות כדי שזה לא יקרה? קודם כל לדאוג שהקהל שלהם ידע איפה למצוא את הדיסקים שלהם. לכתוב את זה באתרים שלהם, לציין את זה בהופעות שלהם וכן הלאה. ואני מניח שאם יהיה מישהו מבין אנשי האוזן שיכיר את הדיסק באופן אישי וידאג לקדם אותו ולהמליץ עליו ללקוחות, זה בטח לא יזיק.

—————————————-

בחיי, איך אני שונא טוקבקיסטים טיפשים.

תגיות: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

...ובאותו עניין:

  • סטקטו 13.7.08 - לפעמים דווקא ההופעות שאני הכי רוצה להמליץ עליהן פורחות לי מהראש ברגע הכתיבה. אז ראו את זה כהשלמה קרי...
  • בין השורות 20.1.09 - עצומה נגד הגלגלציזציה של 88FM, מרצ'נדייז של "אטליז", שיר חדש ל"יאפים עם ג'יפים", קליפ חדש לנועה בביו...
  • בין השורות 11.8.08 - מזל טוב! למשפחת אינדי נולד בן נוסף. אנובה, היס, לבונטין, פית/קית ואוריסמדיה, תגידו שלום לאחיכם הקטן...
  • בדרך אל המיינסטרים לא הבטחת דבר - האם אלי לולאי, הסולן לשעבר של רוקפור, הפך מהאיש שראה הכל לאיש שטעה ובגדול? ביום שני שודר בערוץ 2 "המ...
  • בין השורות 3.11.08 - והפעם מקבץ ארוך במיוחד - אני חי ב-Delay. מצטער. הנה הרבה ידיעות שהיו צריכות לעלות כבר לפני שבוע, אבל...



יש כבר 8 תגובות, יא אללה:

  • 1
    יובליובליובל says:

    אני מודה שהרעיון של אנובה מעולה ומעניין, אבל ממש הפריע לי שניתן להקשיב לכל השירים ברצף בלבד, ולא ניתן להעביר קדימה (לפחות אני לא הצלחתי, פספסתי משהו?). עם כל חיבתי לאמני אנובה השונים, יש שם כמה דברים שלא התחברתי אליהם ופשוט לא יכולתי להעביר אותם ולהמשיך הלאה, אז סגרתי את העסק.

    החתול והכלב – מה הגודל של המקום? האם זה חלל הופעות גדול, או (בלי לזלזל חס ושלום) מקום קטנטן כמו האוזןבר?

    הרעיון של מורפלקסיס מצויין וחייב להיות מיושם, זה פשוט השלב הבא המתבקש בהתפתחות סצינת השוליים הגדלה.

  • 2

    אני יכול להגיד בשם עצמי שאני לא משוגע על פולק, ובטח שלא מעוניין לפהק ביומיים שלמים של מוזיקת סוף שבוע רגוע גירסת האינדי ללא מיליגרם של אנרגיה. אולי לאנשים נוספים נמאס?

  • 3
    יובליובליובל says:

    עידו – אם אתה מדבר על פולקל'ה, אז אני לא ממש מבין את הטענה, כי היו שם המון הרכבים שהקשר בינהם לבין פולק מקרי בהחלט, ודווקא היתה הרבה ביקורת מהכיוון הזה. סתם לדוגמא: פוליאנה פראנק, יהלי סובול, זהר וגנר ו"המסריחים", דייוויד בלאו וה"גוד בנד", אביב מארק ו"הפילהרמונית", יהוא ירון, רם אוריון, ירונה כספי וכו'.

    לעומת זאת, אני לגמרי מזדהה עם התחושה שלך לגבי פולק. אני לא מבין מה כל ההייפ מסביב ל"שירי גיטרה-אקוסטית נוגים" פתאום.

  • 4

    חזרתי מהתופת בדיוק לפוסט.. גם צו 8 לא ימנע ממני את יום חמישי הגדול 🙂
    אנובה- גדול!! בי"ס ליצרתיות לשאר הלייבלים.. רק שאחרים יפנימו ואנחנו בכיוון הנכון

    פולקלה הורש כל כך שאפילו לא שמנו לב שלא היו אייטמים- האמת שנכחתי הרבה פחות ממך אבל האווירה הכללית היתה קצת מאכזת.. אולי מפאת כבוד ליובל,פשוט נדמו פיותהם של כולם

    איזה טוקבקים במעריב נדב, אני מקווה ששמת את הדברים בפרופורציות הנכונות וחשבת לרגע מי הקהל שלך שם .. אה..
    רק מקווה שלא עצבנת את המיינסטרים שמזיז את מערכת העיתון 🙂

  • 5
    דנסקי says:

    טוקבקיסטים טיפשים?
    דווקא כמעט לא מצאתי שם תגובות לא ראויות. מה גם שרוב התגובות היו בעדך.
    אבל תשמע, כתבת בשפה די פוגענית ושלילית , אז מה, אתה מצפה מהטוקבקיסטים להיות מנומסים?

    אמנים מתבגרים, ומאבדים את האנרגיות שהיו להם כשהיו בני 23. זה לא סוד, וזה גם לא חכמה לקטול אותו על זה.
    יש לרודנר את הקהל שלו, ש"מתבגר" יחד איתו.
    אציין גם שאני לא חושב שהוא מוציא שירים רעים במיוחד.

  • 6
    לזרבוי says:

    דנסקי, אין לי בעיה עם אמנים שמתבגרים, ולא על זה קטלתי את רודנר. קטלתי אותו על היומרה חסרת הכיסוי שלו להיות רוקר אלטרנטיבי בועט. אז בועט הוא כן, אבל בעיקר בסטנדים של מיקרופונים חסרי ישע. רודנר 2009 הוא מיינסטרים. בלי שום קשר לשאלה אם זה מיינסטרים טוב או רע, לדעתי הוא צריך לקבל את זה ולהופיע בלי פוזה מזוייפת של משהו שהוא כבר לא, כי זה רק מגחיך אותו.
    אבל אולי כדאי לחכות עם המשך הדיון עוד יום-יומיים עד שאני אעלה את הביקורת הזו גם כאן.

    אגב, קצת מספרים: בכתבה בנרג' יש 16 טוקבקים, 9 מתוכם נגדי, 7 מתוכם משתלחים באופן אישי בכותב, שהם כמובן לא מכירים. אז כן, טוקבקיסטים טיפשים. אין לי בעיה עם טוקבקיסטים שלא מסכימים איתי (כשזה קורה כאן בבלוג זה דווקא משמח אותי, כי זה יוצר דיונים מעניינים), יש לי בעייה עם טוקבקיסטים שלא נותנים כבוד מינימלי לאדם שהם מדברים איתו.

  • 7
    יעל says:

    נתחיל מפולקלה: הפסטיבל הפעם אכן עבר כמעט ללא התייחסות ברשת, וזה מפתיע מאוד בשנה שבה נרשמה הצלחה גדולה לאינדינגב וחוצמזה, שגם פרנסו עשרות בלוגים ופורומים.
    מה ההבדל? אולי כי פולקלה להרגשתי דורך במקום. בזמנו יובל הרינג כתב בבלוגו מאמר על כך שאמנים צריכים לאמץ מועדון בית התואם לאופיים במקום להתפזר בהופעות במקומות שונים, וכל כך לא הסכמתי עמו (אבל מנגנון התגובות המעפן לא ממש שיתף איתי פעולה). הבעיה הגדולה של פולקלה היא שהוא תמיד פונה לאותם מאתיים איש של קהל מוכר ושבוי. הוא לא מנסה לפרוץ את המסגרת הזו. הבחירה בחלל הקטן (והמעושן בחלקו העליון, מה שגם מבריח חלק מהקהל) של לבונטין זה חלק מהעניין. אולי הקהל ראה שהוא יכול לצרוך את הפסטיבל שלו בתצורת חוצמזה-אינדינגב – מקום גדול, לא צפוף ודחוס, לא מקלט תת קרקעי, שיותר משדר אווירה נכונה לפסטיבל. בכל זאת, לבונטין הוא המקום היחידי בתל אביב שכשמתחילים בו הופעה לא מכבים את האורות באולם, אלא דווקא מדליקים יותר אור משהיה קודם… זה לא ממש עובד בסוג של אירוע שבו יש רווחים בין הופעות בלי מספיק אור ובלי מקום לזוז. ובקיץ במלכודת החום של שור 3 לא היה יותר טוב. גם השם מרתיע את מי שלא אוהב פולק, ומנגד הליין-אפ מטעה את מי שמגיע כדי לצרוך יומיים של פולק.
    אני חושבת שצריך לשנות מיקום. כי בסופו של דבר, הפסטיבל לא גודל ולא משיג את מטרתו לפנות ליותר ויותר אוזניים בכל פעם. בניגוד לאינדינגב וחוצמזה שגדלו כבר בסיבוב השני שלהם, פולקלה לא זז יותר מדי גם בנגלה החמישית. חבל.

    עניין שני: הביקורת של הדר ג' על החתול והכלב לא היתה אוהדת מבחינת חלק לא מבוטל של הקהל הפוטנציאלי ברגע שנכתב שההופעה פורסמה כמתחילה ב-21:30 אך התחילה אחרי חצות, וכל זה באמצע השבוע כשיש יום עבודה למחרת. הקונספט של "עיר ללא הפסקה" הוא נחמד, אבל לא ריאליטי אם אתם רוצים למשוך קהל שיש לו כסף למשקאות, קרי, כזה שאינו מובטל וצריך לקום מוקדם בבוקר שאחרי.

  • 8
    ניימן says:

    שתי הערות חסרות פואנטה:
    א. העניין עם המכירות באוזן עשה המון רעש (ברשת) יחסית לעובדה שזה בסך הכל שינוי טכני ודי שקוף ללקוח. מצד שני, יפה היה לראות איך כל מיני אנשי אלטרנטיב מתוחכמים קופצים למסקנות שגויות משל היו לפחות כתבי וואינט :]

    ב. סתם חשבתי לאמר שהקריאה שלך להחרמת ברזילי לא באמת עלולה להביא לסגירתו. בסך הכל קראת, אם הבנתי נכון, להחרים הופעות שם – לא מסיבות. היות וזה מועדון מסיבות, אז כדאי שהבסיס הכלכלי שלו יהיה עליהן..

    ניימן-יושב-בבית-ומחכה-שיגיע-הזמן-ללכת-להרצאה.

גם לך יש מה להגיד? יופי.