ברזי-לא
לנילי פינק וליהוא ירון שהופיעו שלשום מגיע שאני אכתוב עליהם ביקורת. מגיע לנילי שאני אכתוב עליה שהיא רוקרית מעולה, ושאם "Arcade Fire" מגיעים לארץ בטעות, הם צריכים לחפש את הגיטריסטית הכי ורודה בתל אביב. מגיע ליהוא שאני אכתוב עליו שוב את כל המחמאות שכבר הרעפתי עליו בעבר. אני באמת רוצה לפרגן לנילי, יהוא וללהקות המעולות והמיוחדות שמלוות אותם, אבל אני לא יכול לעשות את זה בלב שלם, וזו לא אשמתם – אני פשוט לא מרגיש שבאמת הייתי בהופעה שלהם. אתם מבינים, ההופעה שלהם הייתה בברזילי.
להיות בהופעה בברזילי זה להיות בהופעה בלי להקשיב למוזיקה. זה כמו סרט בקולנוע עם מקרן שרוף. זה כמו אוכל במסעדה ששברה את כל הצלחות. זה כמו מכונית שהמנוע שלה במוסך. ההופעה מתרחשת מול העיניים, אבל האוזניים לא קולטות כלום. הכל טובע בתוך ענן של תדרים נמוכים, רק בס, בס ועוד בס, ומבס לבס נוצרת בעסה רצינית. ולא משנה על מה מנגנים, זה נשמע כמו בס. הגיטרה – בס. התופים – בס. הקלידים – בס. תבואו לשם עם פיקולו, אני מבטיח לכם שהברזילי יצליח לחלץ ממנו את הבס החבוי בו.
זה מאוד פשוט – הברזילי הוא מועדון ריקודים, לא מועדון הופעות. ובקלאבים, מערכות הסאונד בנויות כך שהן יפיקו כמות בס שמשתווה למקהלה של בארי ווייטים בליווי תזמורת של טוּבּוֹת. כי בס גורם לנו לזוז. הוא כמו פעימות לב – הוא מזיז לנו את הדם בעורקים. אבל במוזיקה שנועדה להאזנה ולא רק לריקוד, הבס חשוב, אבל הוא לא מספיק. וכשמוציאים מוזיקה שלא הונדסה לריקודים דרך מערכת הגברה שלא נועדה להופעות, הקהל טובע בבוץ אקוסטי.
בחודשים האחרונים הברזילי המציא את עצמו מחדש ואירח הופעות של להקות מעולות, אנונימיות ומפורסמות כאחד. כך שרצון טוב וטעם טוב יש להם. אבל כרגע זה לא מספיק. אני קורא בזאת להחרים את הברזילי. אמנים – אל תופיעו שם. מאזינים – אל תלכו לשם. זה לא שווה את זה. זה גורם לכם נזק, לאוזניים שלכם ולמוזיקה שלכם. וזה עוד מבלי להזכיר את הנוהג הפסול של המקום לפרסם הופעות בשעות שקריות (בדרך כלל כשעתיים לפני הזמן האמיתי), את מחירי האלכוהול השערורייתיים אפילו בשביל מועדון תל אביבי (21 ש"ח בשביל שליש) או את ריח המאפרה-של-אלוהים שעוטף אותך כשאתה נמצא במקום יותר מ-5 דקות.
אני לא אלך יותר להופעות בברזילי מרצוני החופשי. אני כמובן גם לא אופיע שם. ומעתה, אני אתחיל גם לדלל את ההמלצות בבלוג על הופעות שמתקיימות בברזילי. הופעות מיוחדות של להקות שלא מופיעות הרבה יוזכרו כרגיל, אבל הופעות שאפשר למצוא גם במקומות טובים יותר יזכו להתעלמות, ויסלחו לי המוזיקאים שיקופחו בגלל זה. אני פשוט לא יכול להמליץ בלב שלם על הופעה במקום שלא מכבד את המוזיקה.
חשוב לי להבהיר שאין לי שום דבר אישי נגד הברזילי או בעליו, ושאני יותר מאשמח לגלות בעתיד שהמקום החליף ציוד. כבר היו דברים מעולם: פעם לא סבלתי את הסבליים שסבל מבעיה דומה, אך מאז שהציוד בו שודרג כיף לי לציין בכל הזדמנות שהוא אחד המועדונים הטובים בעיר מבחינת סאונד. אני בעד כל מועדון שנותן במה למוזיקה מקורית, אבל הבמה צריכה להיות ראויה. הברזילי, במתכונתו הנוכחית, אינו ראוי.
תגיות: ברזילי, יהוא ירון, נילי פינק, סאונד
...ובאותו עניין:
- נדב, אז אולי מועדון הברזילי? - זה אומנם נראה כמו פוסט על הברזילי, אבל זה בעצם עוד מקבץ סקירות קצרות על הופעות טובות שראיתי לאחרונה ...
- לבונטין 7 בן 2 - בימי הולדת נהוג לאחל לחתן השמחה דברים טובים שיבואו בהמשך הדרך - שימצא אהבה, שיסתדר בעבודה, שיהיו לו ...
- שלוש פעמים כי טוב - האם שלישי הוא שישי החדש? שלישי בערב, ואני מוצא את עצמי מתלבט בין שלוש הופעות מצויינות בשלושה קצוות ש...
- ישראל שוב כובשת, והפעם – את העולם - אליהו הנביא הבריז לנו גם בפסח הזה, אבל במקומו הגיע מישהו הרבה יותר חשוב: המשיח. הסיפורים שהגיעו אלי ...
- למה לא הלכתי למונוטוניקס בברזילי - הבהרה: מונוטוניקס היא להקה מגניבה בטירוף. השקת אי.פי. שלהם זה מאורע משמח. 40 ש"ח הוא מחיר שווה לכל נ...
הללויה! הגיע הזמן שמישהו יאמר את זה.
I've been saying it for years!
אבל ניסחת את זה יותר טוב ממני P=
אני לא יכול להסכים יותר, אני כבר ויתרתי על הופעות רבות שרציתי לראות שם, כי פשוט ידעתי שלמרות שלהקה או האמן יכולים לתת את השואו הכי טוב בעולם, שום דבר מזה לא יעבור אלי. מלבד הבעיות שציינת חשוב גם לומר שהם מכניסים לשם כמות לא הגיונית של אנשים, הייתי שם בהופעה של מרסדס בנד שבה זכיתי להמחשה של חיי הסרדינים בקופסא.
לגבי הסאונד, אין ויכוח, הוא מזעזע לחלוטין.
אז יאללה, בואו נגרום למקום הזה להבין שהוא לא יכול להמשיך לזלזל באמנים ובקהל, והגיע הזמן שהוא יתארגן מערכת/סאונד שיספקו מופע הולם.
בחייאת,
הייתי בברזילי מלא פעמים, הייתי במלא הופעות בו (פאנק רוק, גרוב, פ'אנק, רוק, הארד רוק ואלטרנטיב), ארגנתי הופעות בו (בעיקר היפ הופ) ואין שום בעיה עם ה-PA במקום או עם ההגברה. יש בעיה בד"כ בלהקות שלא יודעות להופיע, להפעיל את הציוד שלהן או מלוות מסאונדמן רציני שיודע מה לדרוש. חפרתי במערכת ההגברה במקום, והיא מספקת ומצוינת. כל הפוסט הזה הוא השמצה שקל לעשות בלי לשאול – אולי הבעיה באמנים?
קשה לי לקרוא למרסדס בנד, איטליז, רם אוריון, פאנקנשטיין והדג נחש אמנים שלא יודעים להופיע, או כאלה עם סאונד בעייתי. בכל מקום שראיתי אותם היה תענוג. בכל מקום מלבד הברזילי. ההופעה של מרסדס בנד הייתי השפל, כי שם גם היה צפוף בצורה לא הגיונית ביחד לגודל המקום.
דוויק, יצא לי להיות בברזילי בלהקות גדולות כמו רוקפור שמגיעות עם סאונדמן צמוד, סאונדמן מהטופ של הטופ, סאונדמן שמכיר את הציוד והחומרים של הלהקה על בוריים, וסאונדמן שכבר היה בברזילי אי אלו פעמים בחייו.
זה לא עזר.
יש בעייה אינהרנטית במקום. אם ב-90% מההופעות שם יש סאונד גרוע, ואותם אמנים מופיעים במקומות אחרים עם סאונד טוב – על דרך האלימינציה הבעיה היא במקום. וכפי שאתה רואה, אני לא היחיד שחושב ככה.
מבאס לשמוע – מעולם לא הייתי בברזילי ואני מתעדת ללכת לשם מחר. זה לא נשמע טוב, אם כי אנסה לשפוט בעצמי (בכל זאת, גיטהד לא מופיעים בשום מקום חלופי).
בכל אופן, תודה על האזהרה לגבי העישון ושעת תחילת ההופעה. אלך בסחבות ואעצור לארוחת ערב מאוחרת וטובה בדרך כדי לחסוך מעצמי את ההמתנה המשעממת.
אי הקפדה על חוק העישון בחורף הוא עונש של ממש. מילא בקיץ כשכל הבגדים המועטים שאתה לובש ראויים לכביסה בשנייה ששמת אותם עליך בלחות התל אביבית. אבל בחורף זה כל כך מבאס לחזור עם מעיל בריח עשן, צעיף, מטריה ועוד יותר מדי שכבות.
אני פשוט לא מבין איך אמן כלשהו מחו"ל (גיטהד במקרה הזה) מגיע להופיע במקום הזה. מה רע בבארבי?
לגבי חוק העישון – זו סאגה בפני עצמה לצערנו הרב.
דווקא הייתי בפליינג בייבי שמה – לראשונה – לא מזמן, ולא היה סאונד גרוע במיוחד לדעתי.
ראיתי אותם כבר בכל מקום אחר בעיר, אבל קשה להשוות , מפאת הזמן הרב שחלף.
לגבי שאר התנאים המחפירים אני מסכים, אבל הם פחות משמעותיים בעיני.
ואגב, אתמול לא ירד גשם, אבל היתה אחלה הופעה של ה dysfunctional heroes בסלונה.
לא הבנתי מה בין נילי אונילי לבין ארקייד פייר.
הידד!
גם אני הייתי בהופעות של פינק וירון שכבר הוכיחו עצמם כנפלאים,
שמיעתי נפגמה חמורות (למרות שיש לציין שווליום לא סביר זו מחלה נפוצה) ובעיקר, פספסתי את המוזיקה.
זה פשוט לא הסוג שיכול לעבור בלי הדקויות, והחוויה מזכירה נסיון לשחות בפירה.
וגם עבורי -זו לא הפעם הראשונה.
ולמסקנה הרשמית: אי לכך ובהתאם לזאת, גם אני מחרימה את הברזילי.
סליחה, כתבתי אונילי (זה בא לי כמעט אוטומט אחרי "נילי") אבל כמובן חשבתי על פינק (התותחית).
קוטנר – לאוזניי היא הזכירה אותם. ואם בהאזנה חוזרת אני אגלה שכתבתי שטויות (מה שקורה מידי פעם, מה לעשות), אני תמיד אוכל להאשים את הסאונד בברזילי 😛
מסכים! הם כבר ברשימה השחורה שלי (באמת בגלל הסאונד), ביחד עם קומפורט 13 (מתחילים הופעות שלוש שעות אחרי הזמן המקורי כדי להרוויח עוד כסף) ובארבי כפר סבא (איכשהו הכל יוצא רקוב שם)
הייתי רק בשתי הופעות בברזילי, אבל בשתיהן יצאתי עצבני על המקום. בראשונה הסאונד היה אסוני לחלוטין, בשנייה הסאונד דווקא היה סביר (קיצו טייני פינגרז) אבל האיחור השערורייתי של המקום, שפשוט מסרב עקרונית להתחיל הופעה לפני 23:00 ומפרסם שהיא מתחילה ב-21:00, הפך את החווייה ליותר מרגיזה ומעצבנת מאשר משמחת (ויציאה להופעה צריכה להיות אירוע כייפי).
ואני מחזק את דבריה של יעל בעניין חוק העישון – כל המועדונים בארץ, כולל הטובים שבהם, משתינים על החוק הזה בקשת וזה פשוט מסריח (pun intended). עזבו אתכם עכשיו מהוויכוח אם עישון פסיבי מזיק או לא, מצידי שיהיה בריא – אין שום סיבה שאלך למקום שאסור לעשן בו ואחזור כשכל בגדיי ושיערי מצחינים.
על ההופעה של יהוא בברזילי ויתרתי בדיוק בגלל שהיא נערכה בברזילי. בכל מקום אחר הייתי שומט הכל מידיי ורץ לראות אותו.
דווקא הסאונד שם היה סביר בהופעות שאני הייתי (כולל אחת של יהוא ירון). בתזמורת הטרופית אפילו היה כמעט טוב ומסובך להגביר אותה. אבל הוא כן מסריח מעשן, ונושא האחורים מעצבן מאוד (גם בתור אחד מהקהל וגם בתור אחד שהופיע שם). אני מעדיף להמנע מהופעות שם, כמו שאני מעדיף להמנע מהופעות בזאפה מסיבות אחרות. אבל חרם? קצת נסחפת
מנסיוני הסאונד בברזילי סבבה, כשיש סאונדמן טוב שמכיר את הלהקה.
למען האמת שאני מתחיל לא לסמוך על אוזניי, כי אין מועדון בארץ שלא שמעתי תלונות על הסאונד בו.
אז זה אופנתי עכשיו לא לאהוב את הברזילי? :]
(במילים אחרות, מה שיונתן אמר. אבל קח את זה ברוח טובה! 🙂 )
אני מחרים את הברזילי כבר מזמן, וגם אמרתי לך את זה (כשניסית להדיח אנשים ללכת לשם).
זה לא רק הסאונד – שהיה מחריד בשתי ההופעות שראיתי שם (וגם, למרבה הפלא, בערבי מסיבות), עם הרכבים שנשמעו מצוין במועדונים אחרים; ולא רק המחירים, השעות, המיקום הנורא (לא אשמתם, אבל בכל זאת) והערבים הדחוסים. זאת התחושה המצטברת שכל הדברים האלה מעפילים אליה ביחד, שהברזילי הוא מקום שהנאת הלקוח בו היא בתחתית סדר העדיפויות. קודם צריך לעשות כסף, לדאוג למיתוג עצמי ולעשות עוד קצת כסף, ואז, רק אז, אפשר לחשוב אם הולך להיות לאנשים כיף. מצטער – מקום שלא בא לו עלי, לא בא לי עליו, ומשמועות ששמעתי דרך עובדים לשעבר בברזילי אני יכול להעריך שגם מעט הכוונות הטובות שייחסת לבעליו בפוסט הן לארג'יות מופרזת. וזה נורא חבל, כי אין עוד חלל עם פוטנציאל כזה גדול להופעות אינדי גדולות בתל אביב. אבל אני מעדיף ערב אינטימי באוזן על אירוע גדול שבסופו לא תהיה לי אוזן.
ואני דווקא הבנתי (ממקור מוסמך) שכבר שידרגו שם את מערכת הסאונד ממש לא מזמן.
נו טוב…
גם אצלי הברזילי מוחרם הרבה זמן…
הסיכוי שאולי במקרה יהיה סאונדמן משובח שיוציא משם סאונד סביר הוא קטן וחבל לי על הכסף,הזמן והאכזבה מלראות הופעה בתוך קונדום.
גונקל – נו, צודק. בסופו של דבר עברתי לצד שלך (אגב, ההודעה שלך היא הראייה לכך שבאמת ניסיתי לתת למקום צ'אנס ולהתעלם מהבעיות שלו. אבל בסוף גם אני נשברתי).
ניימן – אני מיד יוצא בקמפיין להחרים גם אותך :-P. אגב, מזל טוב, אני רואה שאירועי השבוע בבלוג שלך חוזרים לתפקד לאט לאט. מעולה!
קוטנר – כבר סיפרתי על ההופעה של רוקפור, שגם עם סאונדמן שמכיר אותם הייתה נוראית (למעשה, זה היה בפוסט הראשון בתולדות הבלוג!). אבל לא זה העניין: כמה להקות כבר מסוגלות להרשות לעצמן להחזיק סאונדמן צמוד? הסאונד בלבונטין ובאוזןבר הוא (בדרך כלל) סביר פלוס גם כשהסאונדמן לא מכיר את הלהקה. ברור שיש חריגות לכאן ולכאן. אבל בברזילי החריגות הן כשיש סאונד טוב.
גיאחה – הייתי איתך בהופעה של קיצו וטייניפינגרז, והייתי גם בהופעות אחרות של שתי הלהקות האלו, ואני יכול לקבוע בקלות שבברזילי היה להם סאונד רע. בעיקר לקיצו. וחבל, כי בהופעות שלהם עם סאונד טוב המוזיקה נשמעת אפילו עוד יותר טוב.
"זה לא המטוס זה הטייס" . כל מערכת סאונד ולו הבאסית ביותר , ניתן לכוון ולעצב לפי
המקום בו היא מותקנת ולפי הלהקה המנגנת . כך שכל מה שנחוץ זה באלאנס יעיל
וסאונדמן שלא מעשן לפני הבאלאנס ומשקיע קצת תשומת לב למה שבוקע מהרמקולים .
אחר כך שיעשן כמה שבא לו :]
האמת היא שהבעיה בעישון היא לא רק במועדון. היו הופעות עמידה (שבהן קצת יותר קשה לאכוף את האיסור) שהערתי למישהו שעישן לידי והוא עבר מקום, כיבה או יצא החוצה עד סוף הסיגריה. אבל בתל אביב בדרך כלל ענו בחוצפה או פשוט העבירו את הסיגריה ליד השנייה (כן, זה עוזר באופן משמעותי…).
ואיחורים הם אחת הסיבות שיש מקומות שלא אלך אליהם לראות הופעה לבדי. אני מרגישה כמו מטומטמת לחכות בבהייה משעממת בקיר במשך שעה או יותר כשיש לי דברים טובים יותר לעשות עם זמני. יש מקומות שלפחות מצהירים על זמן פתיחת דלתות מול שעת הופעה. הרוב לא טורחים וגם אין להם זמן איחור קבוע כדי שאוכל לתזמן בדיוק את הגעתי.
אני באמת אומר, ולא מתוך התרסה, שמזמן כבר הבנתי שגם סאונד זה עניין סובייקטיבי.
אני לא זוכר כמעט הופעות שהייתי בהן בארץ, ולא נמצא בן אדם אחד שהתלונן על הסאונד. מעטות, במקרים באמת חריגים (ולרוב היה מדובר בהופעות מחו"ל, או בהרכבים מספיק גדולים כדי לשכור חברת הגברה מהטופ של הטופ, כמו בטי-בם).
אם אני אקח את סך כל הביקורות על סאונד במועדונים בארץ ששמעתי מאנשים בקהל/מבקרים/חברי להקה/דעתי האישית, ואני אנסה לשקלל אותם סטייל Metacritic.com, נראה לי שיש מעט מקומות שהיו עוברים את ה50% חיובי. אני חושב שהמעבדה בירושלים (אפילו שגם על הסאונד שם שמעתי תלונות מדי פעם) ותמונע (אפילו שיש שם בעיית חשמל-מזמזם-מגבר-גיטרה מדי פעם) הם המקומות היחידים שיחסית make the cut. אישית הייתי מוסיף גם את הסיטי הול לרשימה, אבל מספיק פעמים אנשים אמרו לי אחרי הופעה שם שהיה "מחריש אוזניים" כדי שאני אגיד שכנראה שאני לא בדעת רוב בנושא.
בקיצור, אני מאמין לך שלא נהנית בברזילי, גם ברוקפור. אני רק אומר שאני יכול גם לחפור ולמצוא ביקורות שאומרות את ההיפך.
זו שאלה שמאוד מעסיקה אותי, בתור מישהו שבעסקי ההופעות. יש מקומות בארץ שאני פסלתי בעצמי, מבחינתי, בגלל חטאים חוזרים ונשנים בתחום הסאונד/אווירה. אבל באמת שלא הצלחתי למצוא אף פעם נוסחא או דרך להבין מה גורם לאנשים מסויימים להגיד על מקום שמצלצל סבבה לאוזניי שהוא בעל סאונד נוראי. ברזילי בינתיים עוד לא הוכיח לי את עצמו בתור אחד מהמקומות הבעייתיים, אבל אני יכול להאמין שאם אתה בא לשם ללא-סאונדמן אתה ממש סובל.
זה באמת חבל שרוב הלהקות בארץ לא יכולות להרשות לעצמן סאונדמן, אני מסכים איתך. אבל אני חייב לומר שזה חלק גדול מהבעיה. אין לי פתרון לה, לצערי.
גם אני מחרים את הברזילי.
לי דווקא הפריעה שהם פרסמו באתר מכיר הופעה של 60 ש"ח (ו50 בהרשמה מוקדמת), אבל אחרי שנרשמתי ברשימה והגעתי גבו ממני 70 ש"ח בטענה שאני לא ברשימה ושאני טועה לגבי המחיר באתר.
שקרנים.
וגם המקום מסריח… מעישון.
יעל – את כ"כ צודקת. גם לגבי ההמתנה לבד להופעות וגם עם העישון (לכבס סוודרים בחורף זה מבאס 🙂 ). דוקא חשבתי ללכת להופעה של יהוא באותו יום אבל בסוף לא יצא. כמו שאומרים, הכל לטובה ונתפוס אותו בפעם אחרת.
טוב, אתמול הייתי שם והתרשמתי בעצמי.
הסאונד היה אכן עתיר בסים אבל זה לא הפריע לי יותר מדי, כי אני מחבבת את הדגש על הבס של מלכה שפיגל וספציפית להופעה הזו זה התאים. מה שכן, היה משעשע לראות איך חפצים שהונחו על הבמה ממש זזו מעוצמת הבס (פלסק מתכת למשל ממש צעד שם כמה סנטימטרים טובים…) וזה אכן היה קצת חזק לאוזניים. העישון נוראי. לאיחור התכוננו מראש והגענו מאוחר, וכן עמדנו בחוץ באוויר הנקי לשוחח דקות ארוכות לפני שטרחנו להיכנס.
בגדול: לא אטרקציה גדולה מהתרשמותי מההופעה היחידה הזו, אבל הייתי בכל כך הרבה מועדונים איומים בתל אביב וסביבותיה בשנות חיי, שאיכשהו בהשוואה הברזילי לא הרשים אותי מדי, לא לטובה ולא לרעה.
איזה מצחיקים אתם,
כל כך נדיר להיות בהופעה בארץ של להקת אינדי ולקבל סאונד איכותי.
אין מקומות בארץ שבהם מקפידים על חוק העישון.
ואם אתם מדברים על איחורים בהופעות אז אתם פשוט לא חיים במדינת ישראל או שמעולם לא הייתם בהופעה.
על מה אתם מדברים?? ממתי ההופעה מתחילה בשעה שרשום שהיא מתחילה?
הקהל יודע את זה, הלהקה יודעת, והמקום יודע! אפילו פול מקארטני התחיל אחרי חצי שעה!
בקשר להופעה של קיצו וטייני פינגרס בברזילי – גם אני הייתי באותה הופעה – וכן, הסאונד שם היה זוועה.
ובוא נחזור לעניננו, מועדוני הופעות עם סאונד טוב לרוב, יש חיה כזאת?
תמונע
האוזןבר
לבונטין
סבליים
(ואגב, באופן תמוה, גם בריף ראף תמיד יש סאונד מאוזן ונעים, השד יודע איך, והשם ייקום דמו)
לכולם יש גם את הימים הרעים שלהם, אבל בניגוד לברזילי, אף אחד מהם לא העלה אצלי את החשד שהבעיה אינה בסאונדמן או בלהקה, אלא במקום עצמו.
ובהתאם, בכל ההופעות יש איחורים סטנדרטיים. הברזילי הוא המקום היחיד שמרשה לעצמו לפרסם ל-21:00 הופעות שמתחילות אחרי 23:00.
אני כנראה אוהב לאהוב (איכשהו זה נראה לי יותר מתגמל עבורי מלהחרים), ולמרות נפילות חד פעמיות במחירים ובגישה , בברזילי עושים לי מאוד נעים באוזניים ובבטן ואפילו מצליחים להניע לי בדרך כלל את התחת- וזה לא מעט. בחירת האמנים שלהם מצטיינת ובאסים עושים לי חשק -את הריגושים הכי גדולים בהופעות חוויתי שם , כך שבשבילי אין אין עליהם. מתי שוב יפגישו שם את אסף וקולולולוש ? אני מתחיל להתגעגע .
"אף אני אינני מחובבי ברזילי בעיקר עקב סרחון העשן והאיחורים. הפעם ההופעה התחילה די בזמן – עמית ארז כמעט סיים את החימום כשהגעתי שעה לאחר הפתיחה, והם עלו מייד אחריו. הסרחון אכן בעייתי אבל לא יותר מלבונטין. ונוכחתי שניתן פשוט לבקש מאנשים לא לעשן לידך. לבסוף הסאונד היה טוב למדי. במקום בו עמדתי – קרוב לרמקול הימני (קהל), הסאונד של התופים נשמע קרוב מאוד לנטול הגברה דבר שאני אוהב (למרות שבסגנון הזה הייתי מעדיף יותר נפח לסנר), את 2 הגיטרות שמעו היטב, ובאופן מובחן זו מזו, ולבסוף הבאס – גיטרה ותוף – היה רועם ומרעיד פיקות ברכיים – כפי שראוי בהופעה כזו. ליתר בטחון הסתובבי קצת ברחבה וככל שהתרחקתי מהבמה חלה הדרדרות קלה. ליד הסאונדמן הבאס היה באמת דומיננטי ומרוח מדי על חשבון השאר, אך עדיין סאונד סביר. נשמע שיש שם אקוסטיקה משונה מפני שבד"כ ליד הסאונדמן, הסאונד הכי טוב וליד הבמה בלאגן בין הרמקולים לקהל לבין המוניטורים. שורה תחתונה מהנסיון הדל שלי הסאונד בברזילי לא נופל משל הבארבי. לא משהו שיימנע ממני ללכת להופעה, אבל אם אפשר אעדיף מקום חביב יותר. "
מה שכן נדב, היה שווה בשביל הכותרת
באמת הייתי שם בהופעה לפני כמעט שנה וזה היה מצב,
הלהקה הופיעה שעתיים אחרי הזמן
ונשמעה מחורבן לחלוטין
מאז אני וחברים שלי בטוחים שאיטליז הם להקה מחורבנת
פאדיחה להופיע שם
אני עדיין מחכה למישהו מהברזילי שיבוא להגיב על הטענות.
אבל כנראה שאני אופטימי יתר על המידה.
הזמנתם מישהו מהברזילי שיגיב על הטענות?
אני הייתי בחמישי האחרון בהופעה המסיבה שאחריה, וסבלתי מאוד גם מסאונד העוצמתי מדי וגם מהעישון. אני, מה לעשות, מהביישנים, ובכלל, מה אם בנאדם יגיד לך "לא, באתי למועדון ועישון זה חלק מההנאה שלי ועל הזין שלי חוקי או לא. כולם מעשנים, מה אתה בא אלי?"
תקרא לבעלים? מה הוא יגיד לך? "אני שם עליך זין, אלף פקחים לא יסגרו לי ת'מועדון?"
תכלס זה כל כך נכון חרא מועדון, במיוחד העניין עם המבנה שלו שבו הקהל עומד לאורך כמו בתור ביחס לבמה ולא ברוחב שכך רואים ונהנים יותר
כבר שנים שאני מוביל קמפיין שנקרא "טינטון זה לא כיף", המתריע על הסכנות שבחשיפה לרעש בעוצמה גבוהה: http://www.blendstudios.co.il/index.asp?curPage=27
הצרה היא שכל נסיון "לחנך" בתי עסק להשמיע מוסיקה בווליום שפוי מסתכם בד"כ בשיח-חרשים (תרתי משמע). מאידך, גם חרם צרכנים הוא לא פיתרון פרקטי, מכיוון שלא מדובר רק בברזילי או ב-TLV, אלא כמעט בכל מועדון או פאב.
לכן מצאתי שהרבה יותר יעיל לפנות בהסברה ממוקדת דווקא לקהל המבלים, ולהזהיר שה"בילוי" הזה עלול לעלות להם בנכות שמיעה קשה לכל החיים. חשוב להבהיר ששמירה על האזניים היא בראש ובראשונה *אחריות אישית*, ושאטמי אזניים הם מצרך חובה בכל כיס, שיש להקפיד ולקחת לכל ארוע רועש פוטנציאלית.
כשהאחריות האישית לאטמי אזניים תהפוך להיות ברורה ומקובלת כמו האחריות האישית לשים קונדום, קסדה או קרם נגד שיזוף, אני מאמין ומקווה שגם מקומות הבילוי יישרו קו וילכו עם הטרנד.
הכל מתמצה בשיווק ובהסברה, וכולי תקווה שבעתיד הקרוב גוף מוסדי כלשהו ייקח על עצמו להרים קמפיין כלל-ארצי בנושא.
הסיפור שלי סופר ב"עונג שבת" לפני כמה שבועות, אבל למען מי שלא מכיר אני אחזור עליו:
הייתה הופעה של קיצו וטייני פינגרז. רוב אושיות האינדי הישראלי הגיעו בשביל לחזות במאורע.
ההופעה פורסמה שתתחיל ב-21:00.
איחרתי באופנתיות כדי לגלות שהקופות עדיין סגורות ב21:15. איתרתי שני חברים והלכנו לאכול.
חזרנו לקראת עשר והקופות עדיין היו סגורות.
בעשר ועשרים נטשתי הביתה. חישוב מהיר היה אומר שגם אם הקופות היו נפתחות בעשר וחצי, ההופעה לא הייתה מתחילה עד אחת-עשרה במקרה הטוב.
אולי החמצתי הופעה מעולה, כפי שטרחו לדווח לי, אבל אני מעדיף את זה מאשר לתת לברזילי להכתיב לי את החוקים האידיוטים שלו.
אני איתך בחרם.
עוד כמה תגובות כאן:
http://www.act.co.il/forums/viewtopic.php?t=37935&sid=8bf014a0e2a3945e95cd4e0e12b8914e
אני קורא וקורא גם את התגובות וכל מה שאני שומע זה בלה בלה בלה אוי אוי אוי
הסאונד בברזילי גרוע וגם בבארבי הסאונד גרוע וברמות. למה על זה אתם לא מדברים? משום מה להקות מחו"ל אוהבות להופיע שם וזה ממש עצוב.
וכל הנוגדי עישון..היי, גם אני לא מעשן. אבל פאק אנשים, זה מועדון – חוק או לא חוק, תנו לאנשים לזהם תריאות ולקצר תחיים! לא טוב לכם, אל תגיעו (בכל מקרה הסאונד חרה)
חבל שאתה סתם משמיץ, אני מציע לך להכנס ללינק שאייל השאיר כאן, הוא מוביל לפורום שחלק מאנשיו עוסקים בסאונד למחייתם.
אם לסכם את זה בכמה מילים, הברזילי הוא מועדון עם ציוד מהשורה הראשונה, החללל שם הוא אכן טיפה קטן ובעייתי מהבחינה הזאת, אבל ככה גם 90% ממועדוני הרוק בעולם.
(היית פעם בלבונטין על המערכת הזוועתית שלהם?)
ברוב המקרים, הבעיות הן בעיות מפעיל, מערכת חזקה , ניתן להחליש, התלונה היחידה שאפשר לבוא איתה היא אל הטכנאי של הלהקה (אם היה כזה) או מי שהפעיל את המערכת באותו היום.
תומר – יש לי הרבה ביקורת על הבארבי, אבל להשוות את זה לברזילי זה פשוט לא הגיוני. אני לא יודע אם ביקרת בברזילי מתישהו בהופעה, אבל לי אישית נראה לא הגיוני להאשים את הסאונדמן של הלהקה מהסיבה הפשוטה שהייתי שם בהרבה הופעות של הרבה להקות מהשורה הראשונה עם סאונדמן שמכיר אותן, ושהיה להן סאונד מעולה במקומות אחרים (בבארבי לדוגמא), ועדיין בברזילי הם נשמעו רע מאוד.
לגבי העישון – מאוד עצוב לי שאנשים בוחרים לזהם לעצמם את הריאות ולקצר את החיים, אבל לצערי אני לא מנהל את החיים שלהם. כל עוד הם עושים זאת לעצמם אני לא יכול לומר שום דבר. אבל כשהם עוברים על החוקים ומעשנים במקומות ציבוריים הם פוגעים גם בכל האנשים שלא עשו את הבחירה הנוראה הזאת. הם בחרו לעצמם, הם לא יכולים לקבל את ההחלטה הזו בשבילי, לכן הם לא יכולים לכפות עלי בכח את העשן שלהם, או להשלים עם המציאות ולהפנות את הלחי השניה.
צ'וצ'ו – כמו שכתבתי לתומר – הייתי במספיק הופעות של מספיק להקות עם סאונדמן מעולה שמצליח להוציא סאונד טוב במלא מקומות אחרים. לכן הבעיה היא ככל הנראה במקום עצמו.
ויודע מה? אם ללהקה אין סאונדמן, ומפעיל את המערכת מישהו שלא יודע לעשות את זה, אז צריך להחליף אותו, כי השארותו בתפקיד היא זלזול מוחלט בקהל.
משתי הופעות שביקרתי בהן (טרי פויזן עם הג'ינג'יות ומידנייט פיקוקס), הסאונד בברזילי הוא בסדר גמור לדעתי, ואני מתפלא איך לא עושים בו יותר הופעות רוק. בעיני הוא מקום הרבה יותר ראוי ממועדונים אחרים, הן מבחינת הסאונד והן מבחינת הספייס. חלק מחוויה במועדון רוק, מר גיאחה, היא לצאת מסריח מעשן סיגריות. זה פחות הורג מלהתמרמר על קטנות.
יובל, הייתי בהרבה הופעות בבארבי, מהלג'נדרי פינק דוטז ועד הgutter twins ועוד לא ניתקלתי בסאונד שמכבד להקות בסדר גודל כזה. כל פעם שלהקה מחו"ל בוחרת להופיע שם אני מתבאס מחדש ואז כמובן הולך..
ובהחלט. סאונד גרוע ללהקה עם סאונדמן שמכיר אותה – זה זלזול בקהל ששילם את מיטב כספו. מבחינתי, שהופעה תעלה קצת יותר והסאונד יהיה משובח (מישהו אמר זאפה?)
בברזילי הייתי רק בהופעות של להקות קטנות אבל הבנתי לגמרי על מה מדובר + השעות שנוקבים להופעות שלא ממש קשורות לכלום.
לגבי העישון, אני לא מסכים עם החוק שאוסר לעשן במקומות ציבוריים כשזה מדובר על מועדונים ופאבים. הלו? לאן הגענו? אי אפשר לעשן היום בשום מקום, אנשים מסתגרים ב"מועדני חברים" כדי לעשן. תנו לאנשים קצת "לחיות"…
אם לצטט את ערן מעלי..חלק מחוויה במועדון רוק, מר גיאחה, היא לצאת מסריח מעשן סיגריות.
42 תגובות עד כה. איזה יופי. כשאני מציע כרטיסים חינם אני מקבל פחות.
אני שמח לראות שיש דיון, שאנשים מביעים את דעתם, וגם שיש דעות שונות. זה בטוח יותר מעניין.
ולא בפעם הראשונה, אני מוצא שמילותיו של יונתן קוטנר מסכמות יפה את הכל: גם סאונד זה עניין סובייקטיבי.
אז נכון, אני חושב שבברזילי הסאונד גרוע באופן יוצא דופן ביחס לשאר המועדונים בעיר. למרות שגם בלבונטין יש לא פעם סאונד בעייתי, עדיין לא שמעתי אנשים אומרים "אני לא הולך ללבונטין, יש שם חרא סאונד". זה משפט שכן שמעתי על הברזילי.
ומצד שני, אנשים פה כתבו את ההיפך (ועוד אנשים גסי רוח, מתלהמים ועם הבנת הנקרא של כיתה א' כתבו דברים דומים בפורומים הסגורים של אקט מוזיקלי. שיבושם להם).
ועוד אנשים בפורום של וויינט טענו שגם אם הטיעון נכון, חרם זה אקט שאינו לעניין.
מה שטוב, בתור התחלה, זה שמדברים על זה. השיח על הסאונד במועדונים בארץ מסתכם ב"היה סאונד טוב" או "היה סאונד חרא". אני לא זוכר שהייתי עד לשיח שאמר "היה סאונד גרוע, השאלה היא מה עושים כדי לשפר את זה?". אני בחרתי במרד צרכנים. ישנם עוד פתרונות, כפי שמתנגדיי טענו. לטעמי הם פחות אפקטיביים, אבל אולי לכם הם יתאימו: בהופעה הבאה שלכם בברזילי, או בכל מקום עם סאונד רע, שתפו את הבעלים בדעתכם, למשל.
כי לדבר על זה שסאונד רע יש בכל מקום, ושחרם צרכנים זה אקט מיותר – את זה אפשר להגיד עד מחר. זה לא ישנה דבר. אבל בואו נראה מה אנחנו יכולים לעשות כדי לשפר את זה. סאונד רע אינו הכרח המציאות. שכל אחד יעשה מה שהוא מוצא לנכון כדי להעלות את המודעות (של הלהקות, של הקהל, של בעלי המועדונים) לאיכות הסאונד.
בשביל הספורט, סיכום ביניים של התגובות (לא כולל אותי, ולא כולל תגובות כפולות):
הסאונד בברזילי גרוע: 12 (50%)
הסאונד בברזילי סבבה: 6 (25%)
יושבים על הגדר: 6 (25%)
(יושבים על הגדר = בכל המועדונים הסאונד חרא, או שזו בעיה של הסאונדמן או הלהקה וכו')
תומר – אני חייב להודות שמסיבה מאוד לא ברורה לאמנים מחו"ל יש איזושהי בעיה עם הסאונד בבארבי. אבל יש הרבה להקות ישראליות שלעשות להן סאונד טוב היא משימה לא פשוטה, והן מופיעות שם באופן קבוע ומפליאות כל פעם. אין לי הסבר לזה, אבל אני יכול לומר בלי שום ספק שלעומת הבארבי, שלרוב יש בו סאונד טוב, בברזילי מעולם לא יצא לי לשמוע הופעה כמו שצריך.
לגבי הזאפה, אני אישית לא אוהב את המקום הזה מסיבות אחרות. הוא מעונב ומסורס, לא מתאים לחלוטין להופעות רוק באווירה שלו, ובנוסף המנהלים שלו לא מבינים את אופי המוסיקה של האמנים המופיעים – איך אפשר לחשוב על הופעה של פורטיס או של איזבו (כמו שכתב נדב) בישיבה? אני לא רוצה להתחיל לדבר על זה שהמחירים של רוב ההופעות בארץ מופקעים, אבל אני לא רואה שום סיבה למה הופעה בזאפה עולה שלושים שקלים יותר משאר ההופעות בסיבוב של אמן זה או אחר.
וכמו שאמרתי, כשאנשים אומרים שחוויה מהופעת רוק הולכת יד ביד עם סיגריות, מעידה על הפרמיטיביות והטיפשות של התרבות שלנו. סיגריות הן לא דבר טוב, לא חשוב איך תציג את זה. אם הן לא היו תוצאה של תהליך היסטורי-כלכלי, אלא היו מומצאות היו, הן היו מוצאות מחוץ לחוק תוך שבוע.
נדב – סיכמת יפה. אני עדיין איתך בעניין החרם הצרכני. אין שום סיבה לשתף פעולה עם עסק שמזלזל בך. אגב – ברוב מדינות מערב ובעיקר צפון אירופה זה צעד נהוג ולגיטימי כלפי עסק שפעילותו לו עולה בקנה אחד עם ציפיות הלקוחות. והרי, זה הצעד ההגיוני ביותר, אתה לא אוהב את התמורה שאתה מקבל לכסף שלך – הצבע ברגלים!
בקשר לאקט מוסיקלי, אני לא מבין איך אנשים בפורום שמתימר להיות הכי מקצועי בענייני סאונד בארץ שמציעים ש"מי שלא מתאים לו שיביא אטמי אזניים" כפתרון מוחלט. לשמוע הופעה עם אטמי אזניים גרועה בדיוק באותה מידה כמו לשמוע הופעה עם סאונד גרוע, כי הם מעוותים את תמונת הסאונד לחלוטין. נכון שאנשים צריכים לדאוג לשמיעה שלהם וזו אחריותם, אבל לא תמיד מדובר על ווליום היסטרי.
הו ואוו, ערן מחלו, כן! זה כל כך מגניב לצאת ממועדון רוק כשאתה מסריח מסיגריות, כן. רוקנרול. חולה על זה, אין מה לומר.
נו באמת. נו באמת.
ואת זה אומר מישהו שהוא לא פנאט גמור בכלל, ואפילו נהנה מעישון פה ושם.
בתרבות המערבית יש קשר מובהק בין הנאה לבדיקת גבולות – הווליום ההיסטרי, אלכוהול, סמים, עישון, וכל הדברים הללו הם מייצגים מובהקים של התיזה הזו, בעיני. אבל אני לא חושב שאנחנו צריכים לתת לדברים האלו להכתיב לנו את החיים.
אם הברזילי מצפצף עליי ועל הבריאות שלי בצורה כל כך בוטה, אין סיבה שאני אשלם לו כסף ואכנס לשם, חד וחלק.
אני חייב לציין שאני קצת מופתע.
אנחנו (המנגנון) הופענו שם עם נערות ריינס והיה סאונד סבבה.
לא מושלם – אבל סבבה. וחלק מהבעיות היו יכולות להיפתר אם היינו נותנים לסאונדמן הכוונה יותר מדוייקת.
כך גם לגבי ההמתנה והשעה – באמת התחלנו מאוחר וזה היה מעצבן, אבל אנחנו נדע לפרסם את זה אחרת בפעם הבאה – וכן, תהיה פעם באה.
סה"כ הרגשתי שהאנשים שם מאוד בעניין של לשתף פעולה ולעזור. כמו כל מקום, יש לו את הקטע שלו והוייב שלו, אבל להגיד שהברזילי לא עובר איזה רף ביחס למקומות אחרים בעיר זה ממש מגוחך בעיניי.
ובעניין הבאסים
http://www.youtube.com/watch?v=sevF0yhxRCA
(דלגו לאיזור 6:40)
בכתבה היסטורית ב"מבט שני" (כן – זה ישן), תמיר אלברט טען שהמערכות בארץ לא סוחבות באסים כי המנגנון בארץ לא רוצה שאנשים ישמחו כאן.
נחמד לגלות שזה כבר לא נכון – עד כדי כך לא נכון שכבר מתלוננים על עודף באסים.
הברזילי הוא רק סממן, הבעיה היא בתפיסה של מוסיקאים רבים (במיוחד בתחום ה"אינדי") שסאונד הוא מדיום נפרד ממוסיקה. הרבה מוסיקאים מוכשרים בארץ לא רוצים שום התעסקות "טכנית" מלבד לחבר עצמם למגבר גיטרה/באס, ולא מבינים שסאונדמן, טוב ככל שלא יהיה, הוא – בהגדרתו, טכנאי ולא אומן. להקה מגובשת יודעת לאיזו דינאמיקה לשאוף, הסאונדמן רק עוזר להם להגיע לשם בתנאים הנתונים (והתנאים בברזילי לא בלתי אפשרים)
תבואו מוקדם לבאלאנס ארוך ורגוע (ואם אין אפשרות עדיף לעכב הופעה בחצי שעה מלעלות בזמן ולהשמע נורא), תבקשו לכבות את המוניטור ולשמוע עצמכם מהחלל, תדעו מראש איך אתם אמורים להשמע ושום היכל לא יפיל אתכם.
בסופו של דבר הקהל בא להופעה שלכם שבמקרה בברזילי ולא לברזילי להופעה מקרית.
כשהופעתי שם המתופף אמר לי שהוא מרגיש ניגוד אינטרסים כל פעם שהוא נותן קיק עם התוף באס בגלל שהבאסים עושים לו בחילה ( פיזית ), אבל היה כיף מהבמה.
[…] מומלץ לקרוא את הפוסט המעניין של נדב מ"אטמי אוזניים" (וחבר ב"הדוגמניות" ו"גיליאם") שקרא […]
לזה שכתב שההופעה של מרסדס-בנד היתה זוועתי בסאונד
שים לב שהם חוזרים להופיע שם בינואר.
איזבו גם
איטליז גם
ואף ערן צור.
הייתי בעבר בכמה הופעות בברזילי וחוץ מהזמנים שלא עמדו בהם
הסאונד היה לפעמים בסדר ולפעמים מצויין.
כשסאונד לא נשמע טוב לאחד אין זה אומר שהאחר בהכרח סובל.
זה לא רק תלוי בסאונדמן זה תלוי גם בלהקה עצמה
יצא לי לראות החודש הופעות בלבונטין 7 והסאונד היה בסדר אך לא יציב.
רע מוכיח אורקסטרע נתנו הופעה טובה והסאונד היה מעולה
שי נובלמן היה טוב אבל הסאונד היה קצת בעייתי
להקה אנונימית בשם מונסון הופיעה שם לראשונה והיה להם סאונד מדהים.
לא שזכור לי שהם הביאו איתם סאונדמן משלהם.
כך שיש לא מעט גורמים לאיכות הסאונד שניתן לקבל בהופעה של אמנים בישראל
המקום, המערכת הגברה, אקוסטיקה, סאונדמן, הנגנים
לא מאשים את ברשילי במקרה הזה
זה בסדר ורצוי להשמיע ביקורת אבל אני חושב שאתה יורה לכיוון קצת לא נכון…
טוב אז הסאונד לא טוב (אני דווקא הייתי בכמה הופעות שהיה בסדר…) והעישון וזה… אז מי שלא מתאים לו שלא ילך אבל יש תופעה הרבה יותר גורפת שמתפשטת כמעט לכל מקום שמארח הופעות והיא לטעמי הרבה יותר בסיסית והיא עליית המחירים.
פעם הופעות של להקות מתחילות היו בחינם או ב-10 או ב-20. הופעות של להקות יותר מנוסות וותיקות היו עולות 30 -40. היום מועדונים (אני מדבר בעיקר על הלבונטין והאוזן) גובים 30-40 שקלים על להקה שאני שומע את שמם בפעם הראשונה… ואני לא יודע אם אתם יודעים אבל הלהקה לא רואה מזה שקל. אם הם היו מקבלים מזה משהו זה היה שונה אבל כרגע זה פשוט נראה כאילו המועדונים האלה הבינו שאיזשהם אנשים תמיד יבואו לא משנה באיזה מחיר והם מנצלים את זה. לי אישית זה גורם ללכת להופעות שאני רק ממש רוצה כי אם הייתי הולך להופעות כמו שאני רותה הייתי מרושש… נדב אולי תשמיע קצת ביקורת על זה?
אחיתופל – קודם כל אתה טועה ומטעה. הלהקות רואות שקל ואפילו אלפי שקלים, אם יש להן קהל. לכל מקום יש את נוסחת חלוקת הרווחים שלו, אבל הכיוון הכללי הוא חלוקה של 70-30, כש-70% מההכנסות מהכרטיסים הולכים לאמן (יש ואריאציות על הנושא כמובן, אבל זה חוק האצבע). בחישוב מהיר, בהופעה שעולה 40 ש"ח, 40 איש בקהל שווים לאמן 1120 ש"ח. זה לא הרבה כסף, אבל זה כסף nonetheless.
שנית, בעוד שבאוזן ובלבונטין הופעות עולות 30-40 ש"ח (ושניהם עורכים גם אירועים בחינם מידי פעם, כמו מסיבת הסילבסטר של האוזן מחר), יש מספיק מקומות בעיר שמתמחרים גם יותר בזול. בצוזאמן הופעות עולות בין 20-30, בסבליים רוב ההופעות (גם של הרכבים מוכרים יותר) הן בחינם, או בסכום סמלי של 20-25 ש"ח. בפטיפון, מתוך עיקרון, הופעות לא עוברות את ה-30 ש"ח. ואם לחזור לנושא הפוסט, בברזילי ערבי ההופעות שלרוב כוללים 2-3 להקות עולות 30 ש"ח. צריך גם לפרגן להם איפה שמגיע.
ובכל מקרה, בניגוד אליך אני לא חושב ש-30-40 ש"ח זה סכום מוגזם להופעה, גם של הרכב פחות מוכר (ורוב ההרכבים הלא מוכרים לא מופיעים בסכומים כאלה בכל מקרה, אלא אם יש להם הופעה חגיגית או אם הם פעורים לגמרי).
ועוד תוספת אחרונה – ממש השבוע פגשתי דמות מפתח מעולם מועדוני ההופעות, והוא אמר לי בפשטות שהמועדונים מכסים את ההוצאות שלהם במקרה הטוב. רוב הרווחים שלהם לא מגיעים מהכרטיסים (שהרי הרוב הולך לאמן, כאמור), אלא מהבר, מה שמסביר את המחירים המרגיזים לפעמים שרוב המועדונים בעיר גובים על בירה. כך שהנסיון שלך להציג את המועדונים כנצלנים הוא קצת מוגזם.
בקיצור, אני לא יודע על מה אתה מדבר.
עמיאל איש המנגנון ואחרים שהגיבו באופן דומה – עם כל הכבוד, מצחיק בעיני שיש אנשים שכותבים כאן תגובות בנוסח "אתה סתם מקשקש! אמנם הייתי בברזילי רק פעמיים כל החיים שלי, כשפעם אחת הייתה בהופעה של להקת אלטרו ובפעם השנייה אני בכלל הופעתי ושמעתי את הסאונד רק על הבמה, אבל לדעתי יש שם אחלה סאונד".
בקשר לתשלום… לדוגמה – אני מכר של דור קורן מ-TREE והייתי בהופעה הראשונה שלהם בלבונטין שבה גבו 30 ש"ח כניסה… אני יודע ממקור ראשון שהם לא קיבלו תשלום על ההופעה הזאת ותאמין לי שאם הייתי יודע שהכסף הזה נחוץ בשביל לשלם לאמן הייתי משלם בשמחה אבל אני יודע על עוד להקות מתחילות שלא מקבלות תשלום. וכן, אני חושב ש-30 ש"ח בשביל הופעה של TREE שאז היו ממש בתחילת דרכם בתל אביב זה מוגזם… 20 זה סבבה…
בכוונה דיברתי על הלבונטין והאוזן שלפי דעתי מתחילים לנצל את המעמד שלהם, ולא על מקומות אחרים…
אתה באמת לא מרגיש שלבונטין הולך לכיוון הבארבי?
באופן כמעט גורף, אני לא מסכים עם מילה ממה שאמרת.
האיחורים – בעיה נוראית (נוראית!) בכל מועדון הופעות בארץ ובברזילי בפרט. האיחור יכול להיות "הסטנדרטי" (45 דקות-עד שעה וחצי בממוצע), "המקוצר" (לבונטין ואוזן בר, אבל רק בערב שבו יש שני הופעות צמודות, יאחרו "רק" בחצי שעה עד 45 דקות) ו"המוגזם" (שכולל את הברזילי, אשר מתחיל בשעה וחצי עד שעתיים, אבל באופן די עקבי בטווח הזה!). זה לא ראוי, ולא יפה, להבדיל את הברזילי כאשר התופעה המעצבנת הזו קיימת בכמעט כל מועדון בארץ ומקבלת מעט מאוד פידבק שלילי שבהחלט מגיע. לחלק מאיתנו יש חיים די עמוסים לנהל, והיו רוצים לדעת לא רק מתי פותחים דלתות, אלא מתי -בדיוק!- (עד פקטור טעות) ההופעה מתחילה, ולא לעבור 40 דקות מייסרות של "סאונד טסט" בערך כשעה לאחר זמן ההופעה הרשמי. (שלא לומר, למה לא עשו "סאונד טסט" הרבה לפני, קצת מקצוענות חברה).
לגבי השאר, פה זה כבר בעיה הרבה יותר מורכבת. האם לברזילי יש ציוד טוב, שממנו אפשר להוציא סאונד מעולה, מאוזן, וממש ממש אחלה? כן! אם תהיה שם במסיבות, פרויקטים אלקטרונים, להקות שטורחות להביא סאונדמן ברמה, אתה תשמע סאונד ברמה. האם בד"כ יש נטיה לאנשי סאונד שרגילים למערכות בוציות כמו של הזאפה והברבי (לא שאני "מחרים" את הברבי והזאפה בגלל זה, אבל הציוד שלהם לא מתקרב, לא באיכות ולא בעוצמה), ונוטים למקסם את הדברים הלא נכונים בחלל לא מתאים? כן! וזה גורם לחוסר איזון בסאונה, לעוצמה לא פרופורציונלית של חלק מהתדרים, וכמו שאמרו פה חלק מהאנשים – לסאונד חרא. אולי הברזילי לוקה בזה שהוא מרשה לכל אחד להתעסק עם הסאונד, אולי הוא צריך להעביר השתלמויות לכל מופיע? אולי כל מיני דברים. אבל לבוא ולהגיד "אני מחרים את הברבי" בצורה די קיצונית, מתלהמת ולפעמים שקרית (21 ש"ח לשליש, שערוריתי? כן, בהשוואה למועדונים אחרים? סטנדרטי. ולא, הברבי והלבונטין זה לא מועדון). לקחת את הפוסט הזה למקום קצת אישי, קצת נוטר, ולא אובייקטיבי בכלל, פוסט שנכתב מהבטן ולא נוגע בגופו של עניין, וחבל – יש דברים רלוונטים להגיד על סצינת מועדוני הופעות בארץ (בכלל, והברזילי בפרט) שלא נגעת בהם בכלל.
ליאור: "לקחת את הפוסט הזה למקום קצת אישי, קצת נוטר, ולא אובייקטיבי בכלל, פוסט שנכתב מהבטן ולא נוגע בגופו של עניין" ?
נדמה לי, אם אני זוכרת נכון, שאף אחד לא התימר לאוביקטיביות.
נדמה לי, ואני זוכרת נכון, שאף הוצהר על כל בריש גלי.
פוסט שנכתב מן הבטן, כל עוד הוא מנומק, זו מחמאה.
ולגבי גופו של עניין, ה'עניין' אינו רק דעתך האישית בנושא (אף שגם היא חלק מאותו עניין).
'לא מסכים' שונה מ'לא רלונטי', ועל כן, טול קורה מבין עיניך: גם האשמות רצוי שיהיו מנומקות היטב.
(וכן, משלמים לי בשביל פרוטקשין)
דקלה, ברור לי שכשאמרת: "גם האשמות רצוי שיהיו מנומקות היטב." התכוונת אלי, אבל זה תקף לא פחות גם אליך וגם אל נדב. יש לי את כל הכבוד אליו, וכן, אני גם כן בשביל הדעות שלו.
אני לא אכנס איתך לקרב על ניצחון בנקודות (לי לא משלמים על זה), אבל לגבי רלוונטיות, אולי שווה להרחיב. זה לא שהדעה שלו לא רלוונטית, אלא ההתיחסות לברזילי באופן ספציפי, כאילו הוא היחיד שחוטא, או הגרוע שבחוטאים, מסיטה את הדיון ממה שחשוב באמת, שזה הבעיות (הרבות) שיש עם מועדוני הופעות בארץ. (וכן, זו דעתי מן הסתם, וצריכה להלקח שכזו).
ליאור – אתה צודק כשאתה אומר שבקלות אפשר להרחיב את הביקורת הזאת על רוב המועדנים בארץ, אבל המחאה שלי, ולדעתי גם של נדב והאחרים, נובעת מכך שבברזילי כל תחלואות התעשיה מתמקסמות ומוקצנות. אין לי הסבר לכך שאמנים מקצועיים חוזרים לשם, אני אישית לא יכול להבין מה מניע אותם, אבל המקום הזה העביר לי את אותה תחושה בדיוק כל פעם כשביקרתי שם. ואם המקום הזה הרגיז כל כך הרבה אנשים, כנראה שיש סיבה.
אולי בגלל שהם אוהבים להופיע במקום?
בכל מה שקשור לסאונד, סאונדמן טוב יכול להוציא מהמערכת שם אחלה סאונד.
יש להם מערכת דיגיטלית טובה.
הדיון הזה יותר הורס מאשר בונה כי לברזילי יש פוטנציאל להיות מקום טוב להופיע בו.
מקום טוב להנות מאמנים ישראלים.
אתם חושבים שאם הווליום היה כל כך חזק האמנים/סאונדמן אישי לא היו שמים לב?
בשעה שמקומות כמו לבונטין מתחילים לגבות סכומים גבוהים להופעות שלא תמיד
שוות את ה 60/70/80 שקלים, מקומות כמו ברזילי חייבים להיות אלטרנטיבה .
מילא, אם במחירים כאלה היו מחלקים גם את הדיסק האחרון של האמן שדורש מחיר
ששווה לערך הדיסק, ניחא.
זה נראה לי כבר דיון קצת ישן
אבל מאחר ויש לינק לפה בדף הראשי
ומאחר והופענו שם ביום שני האחרון
יחד עם להקת וווס (שחבריה הם דווקא חובבי סאונד די רציניים)
אני מוכרח לציין
שהפעם כן נתנו הכוונה ברורה לסאונדמן
והיה סאונד מצויין!!
לשני ההרכבים
וגם היחס של המקום היה מצויין כמו בפעם הקודמת כולל זמני ההופעה
בקיצור, אני שב וטוען שעם יש במקום ציוד טוב ואנשים קואופרטיביים
ההופעה, הסאונד, האווירה – תלויים בעיקר בהרכב
וברזילי לא שונה בעניין זה מאף אחד מהמקומות מהליגה הזו בעיר
ואם כבר מחיים את הדיון פה:
לכל מי שטען שהאשמה נעוצה בלהקות, ושלמשל הפקות גדולות עם סאונדמן משלהן נשמעות שם פיצוץ ושחזירים עפים בשוודיה ושאר שטויות, הנה ביקורת ממאקו על ההופעה של ד"ר קספר מיום שישי האחרון. פיסקת הסיום: "כדי לא להשבית את השמחה לא ארחיב על הסאונד בברזילי, אבל אפילו הוא לא הצליח להרוס. כי גם אם לא תמיד מצליחים לשמוע מה קורה על הבמה, הסך הכל הכללי הוא של חווית רוק מוטרפת ומהנה". הוא אף כותב שההופעה החלה באיחור של לא פחות משעתייים. מה עוד חדש?
וזה בהפקה רצינית וחגיגית עם סאונדמן ייעודי, כשכל כרטיס עולה 70 ש"ח. הקספרים אמנם שרדו את זה הודות לעובדה שזו הייתה הופעת קאמבק מרגשת. אבל הסיכויים של להקות מן היישוב לצלוח ערב כזה הם אפסיים.
—-
באותו עניין, לא מכבר כתב אלי מישהו שהופיע בברזילי וביקש שאפרסם את ההופעה שלו שם, ושאבוא אליה. סירבתי והסברתי למה. הוא מצידו אמר לי שאני טועה, שהברזילי בדיוק השקיעו בציוד ושהם במגמת שיפור מתמדת. השבתי שיספר לי איך היה, ושאני בתורי יותר מאשמח לרדת מהעץ, לאכול את הכובע, לחזור בתשובה, להודות בטעות ומה שלא תרצו. אם הסאונד בברזילי יהיה טוב והיחס לקהל יהיה הוגן – אני יהיה הראשון לצעוק את זה בראש חוצות.
פגשתי את אותו אמן אחרי ההופעה שלו במקרה ברחוב. "נו, איך היה?", שאלתי. התשובה הייתה חדה ומרירה: "אני לעולם לא חוזר יותר לברזילי, לא להופיע ולא כקהל".
הייתי במלא הופעות בברזילי, גם של להקות מהארץ וגם של להקות מחו"ל
ומבחינתי זהו המקום שאני הכי נהנה לראות בו הופעות.
הסאונד תמיד היה טוב (וזה משהו שמאוד חשוב לי)
המקום יחסית מרווח ונעים והבמה גדולה וגבוהה – שלא כמו כמעט כל המקומות
האחרים שיש בת"א שמספיק שיש 30 איש כדי שבקושי יהיה אפשר לראות מה
קורה על הבמה.
אולי זה תלוי בסאונדמן, אולי בלהקה, אולי לא יודע
אבל אני תמיד נהנתי שם מהופעות, מכל הבחינות…
פוסט מעניין והתגובות גם. מעניין אם משהו השתנה מאז
אני זוכרת שבברזילי הישן היה סאונד לא רע,
אבל עכשיו באמת לא כיף לראות שם הופעות…
דוויק, מצטער, אבל כל מילה פה נכונה. מאחר ובהרבה מהערבים שארגנת שם גם הייתי כקהל ולעיתים הופעתי, אני יכול להגיד בודאות שלא רק שהסאונד רע, הסאונדמנים שעובדים במקום בדרך כלל אפילו לא שומעים מה רע בו, וכשמגיע סאונדמן חיצוני עם אחת הלהקות, רוב מה שהוא יוציא מהפה שלו זה תלונות על איכות הציוד. עוד סוגייה שיש צורך להתייחס אליה ברצינות על, היא היחס של המועדון לאמנים המופיעים בו. זה קצת מגוחך שהמועדון הזה נותן דילים יותר ממפרגנים לאנשים שמנגנים אמפישלושים מהלפטופ שלהם, בעוד שלמוסיקאים אמיתיים הוא מתייחס בזלזול עמוק.
וגם, יש לציין, שבערבי היפ הופ, לעיתים נדירות יש כלים חיים.
עם כל הכבוד שיש לי לפועלו של המקום בתחומים מסויימים, אני לעולם לא אמליץ ללהקת לייב רצינית להופיע שם, מהסיבה הפשוטה שלא משנה כמה אתה טוב, ההופעה הזאת תוציא אותך רע, ותגרום לקהל שלך להתבאס.
הברזילי סוגר את שעריו
http://e.walla.co.il/?w=%2F6%2F1720500