כולם בחוצמזה, חוצמאנובה
עכשיו כשפסטיבל "חוצמזה" הסתיים, וגם הפסטיבל שסביב הפסטיבל מתחיל לדעוך, אפשר כבר להגיד בקול רם את מה שכולם חשבו אך היו שיכורים מארק-אשכוליות ב-10 ש"ח מכדי להגיד: איפה היו אמני הלייבל אנובה? איך בכלל אפשר לעשות פסטיבל אינדי מבלי לכלול בו שמות כל כך דומיננטיים בסצינה כמו עמית ארז או "אטליז"? הודות לכך שלוח ההופעות של הפסטיבל התפרסם בדקה התשעים, היה קל לפספס את זה בהתחלה. אבל כשמפיקי הפסטיבל הפיצו קליפ שמראה כמה כיף היה בשנה שעברה, ובחרו לשים בקליפ פוקוס דווקא על ההופעה של עמית ארז מהפסטיבל הקודם, זה כבר גרם להרמת גבה לא רצונית, שלא לומר עצמאית, שלא לומר אינדית: אם היה כל כך כיף עם עמית בשנה שעברה, למה הוא לא בא השנה?
השמועות דיברו על סכסוך בין מפיקי הפסטיבל לבין אנשי אנובה, ובספיישל "חוצמזה" שניר גורלי הגיש ב"קול הקמפוס" 106FM, מפיקת הפסטיבל תמר אפק אמרה: "מאנובה לא קיבלתי את התחושה שהם מעוניינים לעזור באיזשהי דרך להקמת הפסטיבל", ורמזה בין השורות שהייתה מחלוקת על רקע כלכלי. אנובה בחרו באופציה האצילית ולא תקפו בחזרה, כך שלא ברור מה הצד שלהם בסיפור, אבל זה כבר לא משנה מה היה מקור הסכסוך ומי מבין הצדדים צודק יותר או טועה פחות – מקורות מקורבים לעניין מוסרים לי שבינתיים ההדורים בין "חוצמזה" לאנובה יושרו.
מפיקי "חוצמזה" ואנשי "אנובה" סירבו להתייחס לנושא, ואני מניח שזה סימן טוב: זה רומז שההדורים אכן יושרו, ושאין להם עניין להתעסק בעבר. ולי לא נותר אלא לברך על זה – אחרי הכל הסצינה הזו עדיין לא יכולה להרשות לעצמה להיות מפולגת. גם כשיש חילוקי דעות, הגורמים החזקים בסצינה צריכים לשים לנגד עינהם את האינטרסים המשותפים, ולמצוא דרך לפעול ביחד. נראה לי שאפשר להתחיל לפנטז על "חוצמזה 3", שבו יגור (אלעד) זאב עם (עמית) ארז, ואנחנו נהנה ממבחר מוזיקלי אפילו יותר טוב מהמבחר הנפלא שהיה השנה.
תגיות: 106FM, אטליז, אנובה, הסצינה, חוצמזה, עמית ארז, קול הקמפוס, רדיו, תמר אפק
...ובאותו עניין:
- סצינת השוליים אינה שולית - (פורסם במקור בתרבות מעריב, 23.1.09, כמבוא לפרויקט צילומים של יעל מאירי על מוזיקת השוליים) קרן פלס או...
- הדוגמניות ב-106FM, ה-27.5.08 - בשישי ה-27 לחודש אנחנו מופיעים עם Cheap Karaoke Club בפטיפון, זוכרים? אז הנה משהו כדי לפתוח את התיאב...
- צילומי דוגמנות 21.5.08 - [gallery] (צילום: שירה דוד) התמונות האלו היו אמורות ללכת עם הפוסט על ההתארחות של "הדוגמניות" ב-106FM...
- האנטיפלייליסט - כולם אוהבים להתלונן על כמה שגלגל"צ מנוון, אטום, דורסני ומזיק. שלטון הפלייליסט הנהוג שם מגדיר בצורה נ...
- בין השורות 29.4.09 - פיצ'רים חדשים בבלוג ספיישלים של 106FM הירושלמי והתל אביבי לכבוד יום העצמאות האזנה חופשית לכל אלבומי...
אני מעדיף בד"כ לא להכנס לויכוחים הללו, אבל בחייאת דינאק.
אף אחד לא חייב כלום ל"חוצמזה". עם כל הכבוד לפסטיבל, ויש כבוד, בסופו של יום הם עושים מיזם כלכלי. הם ביקשו שכולם יבואו בהתנדבות וביקשו סכום כסף בכניסה שהוא לא מבוטל, שאמור לכסות להם את עלויות הפסטיבל. ככה זה עם הפקות גדולות – הן עולות כסף. אי אפשר לומר שלשומרים ומהנדסי בטיחות צריך לשלם והאמנים… נו טוב הם רוצים לבוא ולהופיע. אז זו בעייה שלהם. שימצאו איך להגיע וזהו.
מעשה בפסטיבל דומה ששמו בוםבמלה שנהג בדרך זו במשך שנים וחלקים נכבדים מהסצנה האלטרנטיבית והעצמאית עמדו על הרגליים האחוריות ונבחו עליו, עד כדי התארגנויות שלא לבוא ולהופיע בו בכלל. בוםבמלה הפעילו שרירים כי הם מושכים 35,000 איש בשנה, ועדיין הרבה לא קיבלו כסף, אם כי בשנתיים-שלוש האחרונות החלה מדיניות של תשלום ולו סמלי.
אם תמר אפק וחבריה רוצים להמשיך להריץ את המיזם המבורך שלהם, שיבינו שזה חלק מהעניין. לא אנובה, לא היי פייבר ולא אף אחד (למרות שאודה, שהצעתי לאמנים שלי להופיע בעקבות פנייה של תמר, אבל אחרי התייעצות הוחלט שלא בגלל כל הסיבות שמפורטות כאן), חייב להם משהו. הם לא קדושים מעונים. הם עושים כאן משהו שאמור להיות כלכלי בסופו של יום, וזה שהפסטיבל לא מושך מספיק אנשים בשביל שהם יעשו כסף ו/או ישלמו לאמנים, זו בעיקר בעיה שלהם. אף אחד לא חייב לבוא ולהופיע.
להקה עולה כסף, ומי כמו כותב בלוג זה יודע (הקלטות, חזרות, ציוד, פרסום). אין סיבה שאמן יפסיד כסף, כמו למשל מיכל דלק ואוכל, בשביל להגיע לפסטיבל. כמו שאין סיבה שתמר אפק וגלעד זאב יפסידו כסף. אבל נאה דורש, נאה נותן. זה חלק מהמשוואה. אם השיקול של אנובה באמת היה כלכלי אני מצדיע להם. זה רק מוכיח שהם עומדים מאחורי האמנים שלהם ויודעים לסרב להופעות כשצריך וכשהללו לא באמת כדאיות לאמנים שלהם מבחינה כלכלית.
דוויק
אין לי מה להוסיף מרוב שדוויק צודק. צודק, צודק, צודק.
אני מאוד אוהב את עמית ארז, אבל באמת הגיע הזמן שיהיה פסטיבל אחד בלעדיו.
כמוזיקאי מופיע בעצמי, אני יותר ממסכים שמוזיקאים לא צריכים להופיע בחינם, ושהם צריכים להיות מתוגמלים על אמנותם. אבל מי אמר שהתגמול הזה חייב להיות תגמול כספי?
תגמול יכול להיות גם שתיה חינם. או אוכל. או לינה. או חשיפה בפני קהל חדש.
אני באופן אישי אעדיף להופיע בחינם מול 100 איש שלא מכירים את המוזיקה שלי מאשר להופיע בתשלום מול הקהל הרגיל שלי. כי חשיפה לקהל חדש זה אחד הדברים שהכי קשה להשיג, ואי אפשר לאמוד את זה בכסף. בגלל זה אני בעד הופעות חינם בבלום בר, ובגלל זה אני לא מוצא טעם לפגם בהופעות בחינם ב"חוצמזה" ודומיו.
מאחר ותמר אפק היא מוזיקאית בעצמה, אני יכול רק לשער שגם היא רואה את הדברים מזווית דומה, אך מאחר ולא שאלתי אותה על זה אני לא אדבר בשמה.
דוויק – לשומרים ולמאבטחים צריך לשלם, כי זה לא שאתה תהיה באירוע ותחשוב לעצמך "וואו, 'שמוליק אבטחה' האלה ממש אחלה. אני חייב לשכור את שירותיהם לאירוע הבא שאני עושה". אבל אתה כן עשוי להתלהב ממוזיקאי שלא הכרת ברמה שתגרום לך לבוא להופעות העתידיות שלו ולקנות את הדיסקים שלו. ועל כן במקרה שלהם עצם החשיפה לקהל הוא התגמול. "חוצמזה" סיפק לאמנים שהופיעו בו, רובם מהשוליים של השוליים, חשיפה של כ-1500 איש, ויחצנו"ת בקנה מידה ארצי. לדעתי זה תגמול הולם.
יחד עם זאת, בשני דברים אני מסכים לחלוטין:
* אם יש רווחים מהפסטיבל, צריך לחלק אותם, ולו ברמה סימלית, בין המשתתפים.
* אומנם לא חובה לדעתי לתגמל את המוזיקאים כספית, אבל אף מוזיקאי לא צריך להפסיד כסף. כיסוי הוצאות (דלק, לינה, אוכל) זה מינימום לדעתי.
אני לא יודע בוודאות מה היו התנאים ב"חוצמזה". אם מישהו מהמארגנים או מהאמנים המופיעים רוצה לספר לנו (אפשר גם בעילום שם), זה המקום.
"דוויק – לשומרים ולמאבטחים צריך לשלם, כי זה לא שאתה תהיה באירוע ותחשוב לעצמך "וואו, 'שמוליק אבטחה' האלה ממש אחלה. אני חייב לשכור את שירותיהם לאירוע הבא שאני עושה". אבל אתה כן עשוי להתלהב ממוזיקאי שלא הכרת ברמה שתגרום לך לבוא להופעות העתידיות שלו ולקנות את הדיסקים שלו. ועל כן במקרה שלהם עצם החשיפה לקהל הוא התגמול. "חוצמזה" סיפק לאמנים שהופיעו בו, רובם מהשוליים של השוליים, חשיפה של כ-1500 איש, ויחצנו"ת בקנה מידה ארצי. לדעתי זה תגמול הולם."
אתה משלם לחברת שמירה טובה שלא מביאה גורילות ששוברת את הקהל במכות. הפקתי כמה וכמה אירועים – ההבדל בין שמירה טובה לשמירה חאווה זה שמיים וארץ. אתה משלם בשביל איכות. אם רוצים שהאינדי בארץ יהיה איכותי צריך לשלם לאמנים כדי שהם לא יצטרכו לבזבז זמן בלעבוד בפיצרייה השכונתית ולאכול סרט על השכר דירה.
ואני די בטוח שיש די הרבה אמנים מוכשרים שויתרו על הקריירה שלהם כיוצרים בגלל שהם לא התפרנסו, למרות שהם עשו מלא הופעות חינם וראו אותם הרבה מאוד אנשים.
בימינו בתקופה של הורדות לא חוקיות ותגמול מפוקפק לאמני שוליים למרות גרעין קהל יציב שמכיר את החומרים (אותם לא קנה מעולם), ההופעות זה הלחם והחמאה האחרונים באמת שנשארו לאמנים. תחשוב על זה.
דוויק – נראה לי שפספסת אותי. אני לא אומר שלא צריך לתגמל אמנים. אני רק אומר שכסף זו לא צורת התגמול היחידה, ושישנן צורת תגמול שפועלות לטווח ארוך יותר. כמו השגת קהל חדש. והקהל החדש יכול בבוא היום לדאוג לכך שהמוזיקאים שלך לא יעבדו בפיצריות.
ברור שישנה השאלה האם זה שווה את זה. "מורה חייילת" מן הסתם זקוקים לקהל חדש יותר מאשר "אטליז". כל הרכב יעשה את שיקולי הכדאיות שלו. ספציפית לגבי הלהקות של היי-פייבר, אני לא מצליח לחשוב על להקה אחת שלא הייתה יוצאת נשכרת מהופעה ב"חוצמזה".
לא החזר דלק ולא אוכל.
קיבלנו כמה בונים לשתיה חינם וזהו.
חבר בלהקה קטנה.
כשאדריכל מתכנן בנין מגורים גדול ובמקום מרכזי, וזוכה לקרדיט גדול על שלט במקום שכולם רואים, אין ספק שהוא זוכה מזה להרבה. האם זו סיבה לא לשלם לו על העבודה שלו?
המוסיקה במצב לא טוב, ובייחוד מוסיקת נישה שפונה למעט קהל. ולכן, אותם מוסיקאים יעשו הכל כדי לשפר את מצבם. לא לשלם להם כי ידוע שהם חייבים כל הזדמנות לקהל – זה נקרא בעברית פשוטה – ניצול .
אם ספונסר היה משיג תשלום לאמנים אז היה צריך לעשות את זה.
אותם מוסיקאים לא מקבלים כסף על ההופעות שהם עושים, לא מקבלים כסף על הדברים שהם מקליטים, ואז סוף סוף יש פסטיבל, שאמור לחגוג את המוסיקה העצמאית, ודווקא שם, יש את אותו ניצול שכל הזמן מדברים עליו. אירוני קצת…
שלום לכולכם
לגבי תנאי הלהקות – הם קיבלו אוכל ושתיה.. אנחנו מנסים להסתכל על הפסטיבל הזה כעל אירוע שהוא חלק מדרך ולא אירוע יחיד ובודד. אין לנו כהפקה כרגע את האפשרות לתת משהו לאומנים – לא כי אנחנו לא רוצים אלא חשבון פשוט של משהו סמלי כפול 25 הרכבים – יוצא לא מעט כסף. הפסטיבל הזה מנסה לעשות משהו -ליצור תהודה והגברת תודעה לסוג מוסיקה שכמעט לא נשמע בארץ – אם נשכח לרגע מהלבונטין או הריףרף.
אנחנו באמת מאמינים שבפסטיבל הבא נוכל כבר לתת משהו לאומנים – ללא ספק נוכל יותר בזה שאחריו וכן הלאה.
הדברים האלו לוקחים זמן .. אז דוויק שהפקת כבר כמה וכמה אירועים – כמה אירועים ללא חסויות בטבע בסדר גודל הזה הצלחת לעשות בתקציב נמוך? זו לא מסיבת טראנס לא חוקית אלא פסטיבל עם מלוא האישורים – שוטרים בשכר אמבולנסים רכבי כוננות חברת אבטחה סדרנים ועוד ועוד ועוד. אם יש לך פתרון קסם אנחנו נשמח לשמוע ואתה יותר ממוזמן להצטרף אלינו להפקת חוצמזה 3.
אין ספק שיש דרגות שונות לחברות האבטחה – אבל זה משנה? הייתה למישהו נגיעה כלשהי עם מישהו מהם? אבטחה באה כי אתה משלם לה לא כי היא רוצה לפרסם את עצמה לא כי היא עושה את האומנות שלה לא כי זה משהו שהיא מאמינה בו אלא פשוט כי היא רוצה כסף. זה הכל.
חשוב לזכור שהפסטיבל הזה בסופו של דבר מכוון ונעשה בעיקר על ידי האומנים – להקת קרוסלה להקת רגאייסטאן. ועוד . הם מתמודדים עם אותם קשיים שכל אומן אחר בפסטיבל הזה מתמודד איתם. אבל הם מבינים שהפסטיבל הזה הוא רק שלב – שלב התחלתי ובתולי של משהו שיכול להפוך ולהיות גדול מאוד, מפתח מאוד – משהו פורה ותורם.לא רק ליוצרי הפסטיבל אלא לכולם.אם קהל חדש עכשיו נחשף לסוג מוסיקה הזה אז נכון הוא ילך קודם כל לשמוע את הלהקות שכבר שמע בפסטיבל אבל אם הוא יאהב את זה הוא ימשיך להופעות ולדיסקים של הרכבים אחרים. כל זה יוכל לקרות רק אם נישאר מאוחדים. אם הלייבלים ימשיכו לעזור. אם אנשים ימשיכו להתנדב.האם מישהו ממכם באמת חושב שהרווחנו כסף בפסטיבל הזה? האם נראה לכם שנכנס שם שכום שיכול לכסות שבועות על שבועות של עבודה? אבל בסופו של דבר זה יקרה והוא יכניס. לכולנו.
ואם מישהו ממכם עדיין לא השתכנע – אין בעיה להראות לו את הסיכום התקציבי של הפסטיבל הזה
בברכת חוצמזה 3
ושנת יצירה פוריה לכולנו
דארינאת הפקות
פתרון מארץ הקסמים:
להכפיל את מחיר הפסטיבל, זה עדיין היה יוצא זול. אם אכן היו שם 1500 אנשים, אפילו אם מחיר כפול היה מסנן שליש מהם היה יכול לצאת מזה סכום חביב, סמלי לכל הפחות, לכל המעורבים.
פתרון מארץ הקסמים 2:
לעשות את הפסטיבל בת"א!
על כל בן אדם שהגיע לפרוד היו שניים שזה היה רחוק להם מדי.
אם כבר בעניין פתרונות מקסימים – כשעושים את הפסטיבל בצפון אפשר להשקיע קצת בפרסום על קיומו. כלומר, להשקיע בפרסום על קיומו לא רק בתל אביב, אלא גם… בצפון – מן קונספט מוזר כזה, אבל שווה לנסות.
אלמלא הייתי קורא בבלוג, היה נודע לי על קיום הפסטיבל ביום קיומו ממודעה קטנה בעכבר העיר המקומי (בצפון). שום פלייר או שלט לא התנפנף בצמתי הגליל המערבי.
איש הפלסטיק
שלטים ןפלאיירים נתלו בחיפה בקריות ובטבעון. כמו כן במרבית קיבוצי הגליל המערבי – רגבה בית העמק יסעור אילון וכו