האנטיפלייליסט

כולם אוהבים להתלונן על כמה שגלגל"צ מנוון, אטום, דורסני ומזיק. שלטון הפלייליסט הנהוג שם מגדיר בצורה נוקשה מה העם ישמע ומה הוא לעולם לא יכיר, וראשי התחנה לא משכילים להשתמש בכוח הזה כדי להרחיב את אופקי הציבור. להיפך – הם משתמשים במנדט שלהם כדי לטמטם אותו, להאכיל אותו בעוד מאותו דבר, ולהרחיק אותו מהמגוון שבאמת קיים בשטח. את האלטרנטיבה אפשר לשמוע בתחנות האיזוריות והעצמאיות יותר, כמו קול הקמפוס 106FM, רדיו תל אביב 102FM או 88FM.

זו הטענה הנפוצה, בכל אופן.

אבל מי אמר שלתחנות האלטרנטיביות אין פלייליסט? הנה סיפור ששמעתי לא מזמן שגרם לי לחשוב על סוגיית הפלייליסט מזווית לא שגרתית.

מעשה בלהקה תל אביבית עצמאית. לא מוחתמת, ללא מפיק, ללא יחצ"ן. במשך כמה שנים הלהקה עשתה מה שכל להקת אינדי יכולה לעשות כדי לזכות בהכרה: הופעות במקומות קטנים, סטיקרים, דיסק דמו שמסתובב בתחנות רדיו. 106FM ו-88FM השמיעו אותם, כיאה לתחנות שתומכות בסצינה העצמאית. עד שיום אחד רצה הגורל ואחד השירים של הלהקה נכנס למאורתו של השטן – הלא הוא הפלייליסט של גלגל"צ. איך זה קרה – זה לא ברור, וגם לא כל כך משנה. מה שכן מעניין הוא שחברי הלהקה החלו לשים לב שככל שההשמעות שלהם בגל"צ ובגלגל"צ גוברות, כך מינון ההשמעות בתחנות האלטרנטיביות יורד.

אז מה השתנה? האם פתאום הלהקה הפכה למיינסטרים רק בגלל שעורך מוזיקלי כלשהו אהב אותה? האם המוזיקה שלה הפכה בן ליל ללא מספיק אלטרנטיבית? או שמא לתחנות האלטרנטיביות המשוחררות לכאורה מכבלי הפלייליסט יש פלייליסט משלהן – או אולי אנטיפלייליסט – שהוא לא יותר מאשר תמונת ראי של גלגל"צ?

אני לא מאזין לרדיו יותר מידי באופן אישי, כך שאיני יודע לומר עד כמה הסיפור הזה נכון, אם בכלל. אבל אם יש בו שמץ של אמת, זה מאוד מקומם. רדיו שמחוייב אך ורק למוזיקה לא צריך להיות מושפע משיקולי פופולריות, ובטח שלא צריך לתת לגלגל"צ להכתיב לו את סדר היום, גם לא על דרך השלילה. ואחרי הכל, אין פסול בכך שגם תחנות אלטרנטיביות וגם גלגל"צ יקדמו את אותם אמנים, כל תחנה מסיבותיה שלה. אם כבר, התחנות האלטרנטיביות יכולות לראות בכך הוכחה שהשוליים יכולים להשפיע על המיינסטרים, ולנפנף בזה. אבל אין פה מקום לנקמנות או להפניית עורף פוזאיסטית למה שעד לפני שתי דקות עוד נחשב בעינהן לאיכותי.

אני יודע שיש בין הקוראים לא מעט אנשי רדיו. אני מאוד אשמח אם יתחשק להם להגיב.

תגיות: , , , , , , , , ,

...ובאותו עניין:

  • סצינת השוליים אינה שולית - (פורסם במקור בתרבות מעריב, 23.1.09, כמבוא לפרויקט צילומים של יעל מאירי על מוזיקת השוליים) קרן פלס או...
  • אם היא תלך - "אני רוקרית" -- נינט אצל ליאור שליין, 10.6.09 לפני קצת יותר משנה כתבתי פה אגב החיבור המפתיע בין [רוק...
  • הדוגמניות ב-106FM, ה-27.5.08 - בשישי ה-27 לחודש אנחנו מופיעים עם Cheap Karaoke Club בפטיפון, זוכרים? אז הנה משהו כדי לפתוח את התיאב...
  • צילומי דוגמנות 21.5.08 - [gallery] (צילום: שירה דוד) התמונות האלו היו אמורות ללכת עם הפוסט על ההתארחות של "הדוגמניות" ב-106FM...
  • כולם בחוצמזה, חוצמאנובה - עכשיו כשפסטיבל "חוצמזה" הסתיים, וגם הפסטיבל שסביב הפסטיבל מתחיל לדעוך, אפשר כבר להגיד בקול רם את מה ...



יש כבר 11 תגובות, יא אללה:

  • 1
    יגאל says:

    מצד אחד אתה מתאר את העניין כתופעה, ומצד שני אתה מביא דוגמה אחת בודדת שעל פניו נראית סובייקטיבית לגמרי. כדי לקבוע קביעות כאלו אתה צריך לבסס אותן הרבה יותר. בתור מישהו שמאזין בקביעות ל 88FM, אין שם שום אג'נדה או אנטי-אג'נדה, ולצורך העניין, אני לא עובד בתחנה (והייתי מאד שמח אם כן…)

  • 2
    לזרבוי says:

    יגאל, אתה בטוח שאתה מגיב על מה שכתבתי?
    אני חושב שזה הפוסט עם הכי הרבה סימני שאלה שכתבתי עד כה. אין פה שום קביעה, אלא רק העלאת שאלות בעקבות סיפור של להקה ספציפית, שאולי מייצג מגמה, ואולי לא. אני לא יודע. למקרה שפיספסת, כתבתי גם "איני יודע לומר עד כמה הסיפור הזה נכון, אם בכלל". איפה ראית פה שאני מדבר בנחרצות על תופעה, באמת שאין לי מושג.

  • 3
    עמית says:

    "בעקבות סיפור של להקה ספציפית, שאולי מייצג מגמה" ?
    לעניות דעתי זה לא מייצג שום מגמה, ולו בגלל שאפילו רק חשד למגמה
    דורש מינימום כמה מקרים ולא מקרה בודד.
    וחוצמזה אני מאחל לכל אמני השוליים שא-ל-ה יהיו הבעיות שלהם 🙂

  • 4
    עומר says:

    חלק ממה שדורסני בעיניי בפלייליסט של גלגלץ הוא הנפח שלה לעומת פרק הזמן בו היא משודרת:

    שיר חדש יוצא לגלגלץ ובשבועות הסמוכים ליציאתו אותו שיר נטחן עד אבקה, לרוב אף יותר מפעם בשעתיים.

    יכול להיות שאם הייתי שופט את הבלאק פארייד בואקום הייתי מקבל אותו כשיר ממוצע או אף נחמד,
    אפעס הכרתי אותו דרך הפלייליסט, במינון של פעם, פעמיים או שלוש ביום- כמות מוגזמת בהחלט שגרמה לי .. לא לאהוב אותו.

    דוגמא נוספת, הפעם לשיר שלעולם לא יצא מראשי הוא הסינגל הראשון של ה"שוגרבייבז" (אל תנסה אפילו להיזכר אם אתה לא מצליח, עוד להקת בנות שחסדה היחיד עם העולם הוא העובדה שעברה ממנו.)
    בפעם הראשונה שמעתי את השיר בגלגלץ בהסעה בדרך לחטיבת הביניים, שלהי המילניום הקודם.
    הנקודה היא שבפעם הראשונה השיר שודר ונשמע לי נחמד, מעניין אפילו.
    במשך שבועיים שלמים לאחר מכן השדרנית, ששמה פורח מזכרוני, דאגה לשים את השיר בדיוק באותה שעה, יום אחרי יום אחרי יום. האזנו לו בעל כורחנו בהסעה בדרך לחטיבת הביניים. השדרנית [אותה אחת, יום אחרי יום] הגדילה לעשות וניגנה את השיר בכל יום לפני המעבר לדיווחים, וכך יכלה בכל יום מחדש לשאול את האחראי[/ת] המתחלף על הדיווחים לדעתו על השיר, שתמיד הסכים עם דעת השדרנית שמדובר בשיר נהדר, או יפה, או מעולה, בהתאם לסופרלטיב בו בחרה להשתמש השדרנית באותו יום.

    דוגמא עוד מוקדמת מהדוגמא הקודמת,
    את האלבום הראשון של מוניקה סקס גיליתי די מאוחר. עודני מסתובב עם ידידה מבוגרת זימזמתי את "כל החבר'ה". הידידה קטעה אותי, והסבירה שהיא כבר לא מסוגלת להאזין לשיר הזה.
    אם לתמצת את ההסבר שלה,
    שעם הזמן הפך גם להסבר שלי,
    הפיכתו של השיר הזה למייןסטרים, הנדידה שלו לפלייליסט, וכתוצאה מכך השימוש התכוף בו של בנות שאת דעתן לא העריכה גרמה לה לדחייה מן השיר הזה. היא כבר לא מסוגלת להאזין לו.

    *מעברו של שיר למייןסטרים הורס אותו*.

    [סלח לי אם הטון מתלהם מעט משמתאים, לא צפיתי להיזכר בחוויות הקשות שתיארתי.]

    עומר.

  • 5
    אורן says:

    לא יודע כמה המקרה הזה קשור למציאות, אבל לא נראה לי כזה אסון אם להקה שכבר
    מושמעת בשטן תושמע פחות בתחנות שתומכות במוצהר במוזיקה שלא נכנסת לשטן.
    סה"כ יש זמן די מוגבל ברדיו להשמיע די הרבה דברים, מאוד הגיוני שאם אתה עורך
    שרוצה לדחוף החוצה וקדימה משהו שעוד לא נמצא שם, תעדיף לדחוף להקה שעוד
    לא נמצאת שם. אז מה הבעיה בעצם, מלבד מראית העין של התנערות ממיינסטרים?

  • 6
    דוידסון says:

    גם בלי לשמוע יותר מדי את התחנות הנ"ל, המקרה הזה נשמע לי כל כך ברור עד שאני מופתע שבכלל מתפלאים מזה.

    הרי לכל "חובב אלטרנטיב" קיימת בסופו של דבר ההנאה הקטנה מהנון-קונפורמיזם והאנטיפלייליסט, שנהרסת-משהו ברגע שהשיר נכנס לפלייליסט. לדעתי, מה שבאמת מעצבן את רוב האנשים, גם אם לא יודו בזה, זה לאו דווקא ההשמעה הבלתי-פוסקת של השירים (הרי הם בכל מקרה לא שומעים גלגלצ…) אלא העובדה שעכשיו "ללהקה הפרטית" שלהם נפתח פורום בתפוז עם הרבה משתתפים שנמצאים כרגע בחופש גדול.

    בקשר למדיניות התחנות אני דווקא די מסכים עם אורן – אני לא רואה בעיה שתחנה תגדיר את עצמה כ"אנטי" של תחנה אחרת. יש מספיק מוזיקה טובה בשביל כולם.

    אגב, לדעתי החלק היותר מעצבן הוא הכיוון השני – חוסר הערכה לשירים טובים בגלל שהם באים מהמיינסטרים.

    (וכמובן – אני לא מוציא את עצמי מהביקורת הסמויה שאולי עולה מהדברים שלי)

  • 7
    קִישוּשָלוֹש says:

    יש משהו בדבריו של אורן. הרי קשה עד בלתי אפשרי לפתוח תחנת רדיו בארץ ואם אני לא טועה עוד לא קמה תחנה כזו פרטית (אם כי יתכן והיו כאלו שהופרטו). למה לבזבז זמן שידור יקר על משהו שגם כך מקבל זמן שידור? מצד שני, לא ברור שזו הסיבה שבאמת עושים את זה.

    את הסיבה שהעלה דוידסון אני מכיר באופן אישי, אבל מה לעשות, צריך להתמודד, זה קורה. אולי אם סיקרט צ'יפס היו נכנסים לפלייליסט הייתי מתמודד פחות טוב, אבל אני מאחל לגיליאם שנים ארוכות שם.

    כמה מילים לעומר, אוף-טופיק:
    -Overload, השיר הנפלא של Sugababes, שעדיין קיימות, טוב בעיניי על אף שנטחן קשות.
    -לא נראה לי שהשדרנית הייתה זו שבחרה מתי לשדר את השיר, בשביל זה יש עורך מוסיקלי ובגלגל"צ הם לא חופפים על פי רוב.

  • 8
    אלמוג says:

    עומר היקר,

    "שיר חדש יוצא לגלגלץ ובשבועות הסמוכים ליציאתו אותו שיר נטחן עד אבקה, לרוב אף יותר מפעם בשעתיים."

    בחלומותיי הפרועים לא חשבתי שאגן על גלגלצ, אבל למה לכתוב סתם שטויות?
    דבר שכזה לא היה ולא נברא. במיוחד לא פעם בשעתיים, למעט תוכניות בהן הקהל הוא זה שעורך את המוסיקה ("הבחירות" או "קולות החיילים" לצורך העניין) וגם במקרה שכזה מדובר בטעות עריכה חריגה.

  • 9
    לזרבוי says:

    אני זוכר שב-99' או 2000, כשעבדתי במשרה שהצריכה נסיעות רבות לאורכה ולרוחבה של הארץ, יצא לי לשמוע במהלך נסיעה של שלוש שעות את "זה כל הקסם" של נמרוד לב 7 פעמים. בחיי.
    לקח לי הרבה שנים לקלוט שזה באמת שיר טוב.

  • 10
    עומר says:

    אלמוג,

    [באוףטופיק מסויים,]

    לא שטויות כי אם גוזמאות.

    הרשה לי לחזור בי מהשימוש במילה "לרוב"; לא רוב השירים שיוצאים לגלגלץ נטחנים כפי שתיארתי.

    ועדיין,
    כשנה בהווי הצבאי שלי כללה ימי עבודה של 6, 7 שעות לצלילי גלגלץ, ולמיטב זכרוני במירב ימי העבודה הנ"ל היה שיר שהתנגן שלוש פעמים.

    לא רוב השירים,
    אבל רוב הזמן קיים שיר מסויים כזה.

    ושוב,
    מזה שלושה חודשים (- שלהי שירותי הצבאי והאזרחות) לא שמעתי גלגלץ ויכול להיות שהם השתנו. [כן, בטח.]

  • 11

    […] אוזניים וחורים ברשת הפנו. קצת לפני כן, לזרבוי התייחס מזווית אחרת וגם הדרה לוין ארדי הייתה רוצה לקרוא את מחשבותיהם של […]

גם לך יש מה להגיד? יופי.