מי סופר את 24?

בועידת המוזיקה של היינקן שננעלה ביום רביעי התקיים פאנל בנושא ערוץ המוזיקה, תחת הכותרת "מוזיקה או רייטינג – ערוצי המוזיקה לאן?". בניגוד למה שניתן היה לצפות, הדיון עצמו היה מאופק ומנומס למדי, אבל לכל אורכו נשמעו צלילים צורמים בווליום נמוך מכיוון הקהל. זה היה הצליל של השחזת סכינים, וברגע שהגיע שלב השאלות והתשובות, משתתפי הפאנל הנכבדים – עורך "רייטינג" לשעבר ירון טן ברינק, סוזן סלאי מההנהלה של MTV, ומנחה הפאנל איש התקשורת בועז כהן – נאלצו לקחת צעד אחורה בזמן שהקהל התנפל על אורי סלעי, העורך הראשי של ערוץ 24. ולמרות שנהניתי מהקרקס, לא יכולתי שלא לתהות על מה כולם כל כך כועסים.

ערוץ 24, שהוקם ב-2003 תחת ניצוחו של הרב יואב קוטנר שליט"א, כמעט ונסגר לפני שהושק מחדש ע"י שידורי קשת במרץ 2009, ומאז זכה לקיתונות של ביקורת. זה התחיל בסיפורים מקוממים על יחס ההפקה למוזיקאים, המשיך בסכסוכי תמלוגים שונים והגיע לשיא עם הטענה שהערוץ הפך מערוץ מוזיקה לערוץ מוזיקה ים תיכונית, טענה שלפחות לדעתי הייתה מהולה לא פעם בלא מעט גזענות.

שלא יובן לא נכון – סלעי רחוק מלהיות הקורבן בכל הסיפור הזה. כשמוזיקאי מתוסכל מהקהל האשים אותו בכך שהערוץ מאלץ מוזיקאים לחתום על חוזים דרקוניים ששוללים ממנו תמלוגים, סלעי היתמם ואמר "אני לא מכיר מיקרים כאלו, ואם ישנם כאלו הם חמורים", תוך שהוא מתעלם מכך שהחוזים האלו דלפו לתקשורת מזמן. כשטענו נגדו שהערוץ לא נותן מקום ליוצרים חדשים הוא הוכיח בקיאות משעשעת באינדי הישראלי כשהוא הצהיר ש"נערות ריינס מופיעות בערוץ 24" (נערות ריינס הוא הרכב של 3 גברים). ועדיין, חרף הביקורת, הוא התעקש לשמור על פאסון ולטעון ש"זה בסדר שיש דיון, אנחנו לא מסכימים עם הכל, אבל אנחנו מקשיבים להכל", אלא שאני זוכר שלאחר שכתבתי כמה מילות ביקורת דיי עדינות על הערוץ בימי השקתו, אנשיו של סלעי ניסו לחבל בקשריי העיסקיים עם שידורי קשת, בחוסר הצלחה (ואם הם ינסו זאת שוב בעקבות הפוסט הנוכחי, זו תהיה הוכחה ניצחת להתנהגות מאפיוזית מצידם. אני מקווה לטובת שנינו שהם יותר חכמים מזה).

ועדיין, ההתלהמות נגד ערוץ 24 נראית לי מיותרת. לא כי היא לא מוצדקת – היא כן – אלא פשוט כי ערוץ 24 לא רלוונטי. הוא לא שווה את העצבים. סלעי התגאה, ובצדק, בכך שמאז שהוא לקח את המושכות לידיו "קליפים זוכים לפי 3 רייטינג מאשר לפני שנתיים". זה אכן מרשים, ומהווה עדות לכישוריו של סלעי. אבל בואו נדבר במספרים: לערוץ 24 הישן היה רייטינג אפסי. לערוץ החדש של סלעי יש רייטינג אפסי כפול 3. ברגעיו הגדולים ביותר, בימי השקתו המחודשת, הוא הגיע ל-1% רייטינג. גם אם נהיה לארג'יים ונניח שכיום הוא הגיע לקצת יותר מזה, עדיין, אחוז רייטינג שווה כ-25 אלף צופים, לא יותר. זה כמובן יותר ממה שכל להקת שוליים ממוצעת תזכה לראות בכל ימי קיומה. אבל זה גם עדיין רחוק מאוד מלעצב את תודעתה של מדינה שלמה. ערוץ 24 לא מוביל את השיירה. הוא לכל היותר אחד מהכלבלבים הפחות חמודים שנובחים אחריה כשהיא עוברת.

אין לי ספק שערוץ 24 ייסגר תוך שנים ספורות, ואני באופן אישי לא אתגעגע אליו. גם ערוץ אחלה שמלחיץ את קברניטי ערוץ 24 כל כך יתרום לזה, אבל הסיבה העיקרית לסגירה תהיה פשוטה – אין מקום לערוץ מוזיקה בישראל. זה לא קשור לאורי סלעי ולא קשור לשידורי קשת, הם בסך הכל מטרות קלות יותר לניגוח. קל לשכוח שגם בימי קוטנר ההשפעה של הערוץ על התרבות הישראלית הייתה שלילית בסה"כ, חרף הכוונות הטובות: הערוץ יצר גטו מוזיקלי שתרם להעלמתה של המוזיקה הישראלית מהפריים טיים, ועל הדרך קיבע את התפיסה שלמוזיקה יש רייטינג של ג'וק מטפס על טוסטר בכלא סיבירי. וזה מה שאנשים מעולם המוזיקה שוכחים: ערוץ 24 לא משפיע על הציבור, כי הציבור לא צופה בו, לא צפה בו וכנראה גם לא יצפה בו. ההשפעה היחידה שלו היא פנים-ברנז'אית. ברגע שנפסיק להתייחס אליו כאל משהו שהוא לא, יהיה קל יותר למקד את תשומת הלב בגורמים שמשפיעים על המוזיקה הישראלית באמת.

גילוי נאות: אני עובד עם "שידורי קשת" כעורך פרילאנס, ועבדתי בעבר גם עם ערוץ 24.

תגיות: , , , , , ,

...ובאותו עניין:

  • האח הגדול שומע הכל - טוב, כעקרון זה אמור היה להתגלות רק עוד שבועיים, ואני חתום על סודיות שאוסרת עלי לפרסם את זה. אבל מאחר...
  • מי הרג את תוכניות המוזיקה? - (ספוילר: המשרת הוא הרוצח. אבל צריך לקרוא עד הסוף בשביל להבין) לפני כמה שבועות פרסמתי לינק לגלריית קט...
  • מי יציל את תוכניות המוזיקה? - אני חזק בקטע של פולו-אפ לאחרונה. הפוסט על ערוץ המוסיקה ועל היעדר תוכניות רציניות שעוסקות במוזיקה הול...
  • בין השורות 3.7.09 - רסס, שינוי כתובת ושאר עניינים טכניים איה זהבי פייגלין וכוכב נולד כבר לא תפתחו תרבות מעריב של היום. ...
  • בין השורות 2.4.09 - כמה מילים על 1 באפריל, האולפן השקוף של ערוץ 24 מפרגן לאינדי ומזמין לו משטרה לסירוגין, ארכיון וידאו ש...



יש כבר 16 תגובות, יא אללה:

  • 1

    אני מסכים איתך על הכל, פרט לנושא אחד – ערוץ המוזיקה לא ייסגר. וזה לא בגלל קשת, קשת יודעת גם לוותר על השקעות כשצריך, אלא בגלל הרשות השניה, שערוץ 24 וערוץ ישראל פלוס (ערוץ 9 ברוסית) הם הפעילות היחידה שחבריה יכולים לזקוף לזכותם כשנשאלת השאלה "אז מה עשיתם בעשור האחרון?". הרשות השנייה תדאג שהערוץ הזה ימשיך לשדר, גם אם האדם היחיד שיצפה בו יהיה המסכן בבית החולים שמגובס כולו ולא מצליח להגיע לשלט. וגם אז, יהיו שם קליפים של להקות שלא קיימות מחוץ למוזיקה 24.

  • 2
    עברתי לטחינה הנצחי says:

    צודק 1000 צדקות

  • 3
    דקלה הולנדר says:

    פוסט מצוין. אבל תגיד, באלו תנאים כן יהיה מקום לערוץ מוזיקה?

  • 4
    יונתן קוטנר says:

    (העתקה מהתגובה שרשמתי לנדב בפייסבוק שלי)

    עכשיו שקראתי את זה אני יכול לומר שכתבת יפה ודי נכון – אני מסכים עם רוב הנקודות.
    יכול להיות באמת שערוץ 24 ייסגר בשלב זה או אחר, קטונתי מלנחש. אבל אני חושב שהכעס שבא לידי ביטוי בפאנל הזה לפני יומיים נובע מהתסכול שהרבה אנשים, בתעשיה ומחוץ לה, צ…וברים כי הם מרגישים שהיה יכול להיות יותר טוב. זה מאוד מרפה-ידיים כשאתה רואה את הזחיחות ואת הויתור-מראש-על-קביעת-אג'נדה-תרבותית שיש להרבה אנשים שנמצאים במקומות שלכאורה היו יכולים לקבוע אותה – דוגמת אורי סלעי.
    כשדיברתי בכנס, אגב, ניסיתי לא לכוון ספציפית לסלעי אלא לכל דוברי הפאנל – ושאלתי איך זה שחלקים כל כך גדולים בתקשורת מוותרים על כל נסיון להשפיע ו"לחנך" ומניחים מראש שגישה כזו היא נאיביות אנאכרוניסטית בעולמנו. זה מרגיש כאילו שבשלב זה או אחר התחיל להתעצב פה דור חדש של אנשי תקשורת שמקבלים לחלוטין את שלטון הרייטינג והכסף, ומשתמשים בנתוני רייטינג כדי לפסול כל גישה אחרת (בלי להבין שזו פשוט צורה אחרת של התנשאות מזו שהם לכאורה נלחמים בה).
    זו לא בעיה שרק ערוץ 24 נגוע בה, ואישית אני לא חושב שהיא קשורה למוזיקה מזרחית/לא-מזרחית. היא קשורה לויתור על סטנדרטים של איכות וטעם על חשבון רייטינג.

    זה מה שעצוב לי ומתסכל אותי.

  • 5
    מוטי says:

    קוטנר צודק ב100 אחוז ומנסח מצויין את מה שאני ולתקוותי עוד רבים חושבים.

    נדב: אני לא מסכים שערוץ 24 לא יכול להיות רלוונטי. הוא כמובן לא יכול להתחרות בערוצים הגדולים ברייטינג אבל עם רייטינג נמוך לאורך הרבה זמן ניתן להשפיע ולשנות. ברגע שהערוץ הופך לשלוחה של קשת ומתעסק בלהאכיל את הצופה באותו חרא שהוא כבר אכל במקומות אחרים ובלקדם את קשת, אז הוא הופך את עצמו ללא רלוונטי ולא נחוץ.

  • 6
    לזרבוי says:

    דקלה הולנדר – לדעתי, במדינה קטנה כמו ישראל, אין הצדקה כלכלית או תרבותית לערוץ מוזיקה. זה לא קשור לתנאים, ובגלל זה אני גם לא באמת מאשים את סלעי או את קוטנר האב בכשלון הערוץ. זה מאוד פשוט – כדי שהוא יהיה כלכלי, הוא לא יכול להיות תרבותי. כשהוא לא תרבותי, הוא בוגד במטרה שלו ומאבד את הרלוונטיות שלו.

    קוטנר – לא הייתי יכול לנסח את זה טוב יותר. כל מילה בסלע.

  • 7
    קרפמן says:

    לזר –
    אין הצדקה תרבותית לערוץ מוזיקה?
    אתה חייב להסביר את דבריך, כי זה דבר מאד מקומם להגיד.
    פלטפורמות תרבותיות כגון ערוץ 24 צריכות להתקיים בשביל הציבור. צרכני תרבות יש בכל מקום, ואל תדברו איתי על רייטינג, זה לא מעניין. דברו איתי על חינוך. נתת לאנשים איכות = חינכת אותם לאיכות.

    לדעתי אתה לא נוגע במקור הבעיה – התפיסה המעוותת שלפיה תרבות צריכה להצדיק את עצמה כלכלית.
    אמנות ותרבות הינן ערכים בפני עצמם, הבסיס לחברה משכילה והומנית, ואבוי לנו אם התרגלנו לתפיסה הקפיטליסטית של "מה שלא מכניס הרבה כסף, לא שווה את ההשקעה".

    אם אתה מייתר את ערוץ המוזיקה (שהתחלתו היתה נחוצה ומרגשת, ויכל להגיע לתוצאות מדהימות עם התמיכה הנכונה),אתה יכול באותה מידה לייתר את המוזיקה בכלל, או לומר לנו- יוצרים יקרים, תחליפו מקצוע, או לכו למקום שבו משמיעים את קולכם כי במדינה קטנה כמו ישראל אין לכם מקום.

    אורי סלעי הוא לא מוקד הבעיה, הוא רק קבלן הביצוע שלה. ממש כמו קברניטי גלגל"צ – פושעי תרבות שמעמידים פני שה וטוענים שהם רק עושים את העבודה שלהם.

    שורש הבעיה היה ונשאר, כמובן, תקציב.
    לי זו לא נראית פאקינג בקשה גדולה מהמדינה – לתמוך בפלטפורמות שידור כגון ערוץ מוזיקה או תחנת רדיו כלל ארצית, לרמה שהן לא יהיו תלויות בשיקולי רייטינג, ויוכלו להתמקד באיכות.
    אבל במדינה צעירה ומיליטנטית, שממילא חווה כעת את ימיה האפלים ביותר עד כה, אתה לא יכול לצפות לנכונות הזו.

  • 8
    One Inch Man says:

    מילים בסלע(י)…

  • 9
    לזרבוי says:

    קרפמן – תירגע, הטענה שלי יותר פשוטה. זה לא שתרבותית אין לנו במה להתגאות. פשוט במדינה כל כך קטנה אין אפשרות להצדיק ערוץ נישה כזה.
    רוצה לומר, נניח שערוץ המוזיקה יהיה נטול כוונות מסחריות, ואפילו מסובסד. אז מה? עדיין אף אחד לא יראה אותו. זה ערוץ נישתי מידי. 

  • 10
    לזרבוי says:

    בתזמון הולם, "הארץ" מפרסמים היום ראיון מעניין עם אורי סלעי ושותפיו:

    http://www.mouse.co.il/CM.articles_item,797,209,54347,.aspx

    כמה נקודות:
    * כשסלעי אומר "טלוויזיה לא יכולה לעבוד כשהיא צינית, כל זיוף או ציניות מיד מורגשים וזה לא עובד בטלוויזיה מסחרית", אני חושב שהוא ציני. אני עובד בטלוויזיה פחות שנים ממנו, וזה מספיק לי כדי לדעת שרוב מוחץ ממקבלי ההחלטות בטלוויזיה המסחרית לוקים בציניות קשה.
    * עופרי גופר, העורך המוזיקלי הראשי של הערוץ, אומר בהקשר לפופ המזרח תיכוני: "אני בטוח שזה נחלש. המפנה האמיתי קרה לפני ארבע שנים, התקשורת הפנימה אותו לפני שנתיים ובשנה שעברה היה השיא. עכשיו הפופ הזה בהדרגה נטמע במיינסטרים הישראלי ונהפך לחלק אינטגרלי ממנו". לא הייתי יכול לנסח את זה טוב יותר. בעצם, כן הייתי יכול.
    * סלעי מדבר הרבה על הדמוקרטיזציה של המוזיקה, ועל כך ש"ההמונים התחילו לשלוט". זה נכון, הוא צודק, וזה גם מבורך, אבל זה מחזיר אותנו לדבריו של יונתן קוטנר כאן בתגובות: בשם אותה דמוקרטיזציה, האנשים שמנהלים את הערוץ מוותרים לכאורה על כל אג'נדה משלהם, ונותנים להמון להוביל אותם (בין השאר כי זה יותר כלכלי, כמובן). זו לא באמת דמוקרטיה – זה יותר מזכיר אנרכיה.
    * העובדה שכמו בפאנל, גם בכתבה הזו סלעי מזכיר דווקא את נערות ריינס בתור עלה תאנה, ועוד פעמיים, אומרת דרשני.
    * סלעי מדבר על מיליון וחצי צופים מידי שבוע. מצטער, הנתון הזה נשמע לי מופרך לחלוטין. ומהיכרותי רבת השנים עם מחלקת היח"צ של הבוסים שלו, אני משער שאם היו להם את הנתונים שמגבים את האמירה הזו, הם כבר היו מנפנפים בהם.

    שווה לקרוא, יש שם כמה אמירות מעניינות.

  • 11
    יעל ר. says:

    הבעיה היא לא סוג המוזיקה שערוץ המוזיקה משדר, אלא שהוא כלל אינו ערוץ מוזיקה. לפיכך גם אי אפשר להסיק כלום מנתוני הרייטינג שלו.
    ערוץ המוזיקה הוא מבחינת קשת עוד ערוץ לדחיפת פרסום ולחיזוק המותג. יותר מדי שעות ביום נרתמות לטובת תכנים שאין בינם ובין מוזיקה של ממש דבר (או שירים שקשורים כך או אחרת לכוכבי קשת), אלא שצריך לפמפם את המותג ועל הדרך לסדר עבודה ליוצאי ריאליטי כאלו ואחרים בתקווה להאריך את 15 שניות התהילה שלהם. זה מקומם, ובזה הרגולטור צריך להילחם.

    לנו, חובבי המוזיקה, ממילא אין מה לחפש שם.

    לגבי התמהיל המוזיקלי, הוא מעניין את קשת כשמש דאשתקד. המטרה היא להבריח כמה שפחות צופים בין פרומו אחד לשני. אם מחר העם ינהר כולו כאחד אחרי שירי פאנק בוכריים, לוח השידורים יהיה בהתאם ואחרון "ריח המנטה" יעשה הסבה ל"ריח אושפלו".
    (חוץ מנערות ריינס. בכל זאת, מישהו צריך להיות עלה תאנה)

    ולקרפמן, אתה כותב: "לי זו לא נראית פאקינג בקשה גדולה מהמדינה – לתמוך בפלטפורמות שידור כגון ערוץ מוזיקה או תחנת רדיו כלל ארצית, לרמה שהן לא יהיו תלויות בשיקולי רייטינג, ויוכלו להתמקד באיכות".
    אלא שיש כבר תחנה שכזו, והיא זו שהובילה את כל השאר אל המכנה המשותף הנמוך והחוזר על עצמו מדי שעה.

  • 12
    זיו הנקין says:

    מסכים בדברים מסויימים,זה באמת נכון להאשים את ערוץ 24 על כך שהתכנים שלו איומים והרמה של המנחים והתוכניות נמוכה ומשדרים בעיקר מוזיקה מזרחית,אבל אני לא יודע כמה זה באמת משנה…כמו שכתבת,ההשפעה של ערוץ מוזיקה בארץ היא מזערית אם היא בכלל קיימת. בשביל לחשוף להקות אינדי חדשות אפשר להסתפק בתוכניות שבועויות ולא צריך ערוץ שלם בשביל זה. אני ממש לא מבין מה ההצדקה לערוץ 24 ובשביל מי הוא נועד.

  • 13
    קטשופ says:

    אבל זה בדיוק מה שמבאס
    שלערוץ 24 *כן* היתה אמורה להיות השפעה מוזיקלית. הוא כן היה אמור להיות משהו שהצופים צופים בו, ושמאפשר חשיפה ליותר מוזיקה ישראלית. זה מה שציפו שהוא יהיה, וזה מה שהוא אמור היה להיות, וזה מה שהוא יכול היה להיות, אם לא היו מדרדרים אותו לערוץ תוכניות אירוח ושעשועונים מטופשים, לקידום משדרים כמו כוכב נולד, ולשידור מוזיקה מזן אחד בלבד (אין לי שום דבר נגד מוזיקה "מזרחית" אבל צריך לשדר גם ז'אנרים אחרים).
    ברור שעכשיו אין לו שום השפעה. ועל זה בדיוק אנחנו מצרים – כי כל כך רצינו שיהיה ערוץ טוב למוזיקה ישראלית.

  • 14
    לזרבוי says:

    יעל וקטשופ – שניכם מתעלמים מעובדה מאוד פשוטה: לערוץ 24 מעולם לא היה רייטינג. אנשים מעולם לא צפו בו, לא בתקופת קוטנר ולא בתקופת סלעי. אם כבר, סלעי הרים את הערוץ למשהו שעובר את ה-1 אחוז רייטינג. כלומר, אם למישהו מהשניים יש סיכוי להפוך את הערוץ לפלטפורמה להפצת מוזיקה – זה סלעי.
    אני יודע שמאוד קל ומתבקש לתקוף את קשת כי הם "הרעים" וקוטנר הוא אוהב המוזיקה שכולנו באמת אוהבים לאהוב (ואני בתור מי שעובד לא מעט עם קשת מן הסתם לא אובייקטיבי כאן), אבל מה לעשות שהעובדות לא מסתדרות עם זה.
    ערוץ 24 היה אמור להיות ערוץ עם השפעה מוזיקלית? אולי. אבל המציאות טפחה על פנינו והוכיחה שבמדינה כה קטנה אין מקום לערוץ כה מפולח, קוטנר או סלעי, רוק או מזרחי. זה לא קשור לאף אחד מהם וגם לא לכוכב נולד ולפרומואים של קשת.
    במקום להילחם על ערוץ מוזיקה טוב (שאף אחד לא רואה בכל מקרה), בואו נילחם על החזרת תכנים מוזיקליים מגוונים לערוצים המרכזיים שיש להם רייטינג והשפעה, הלא הם ערוץ 2 וערוץ 10.

    הנה למשל חדשות ממש טובות בנושא הזה, וכן, גם הן קשורות לקוטנר האב:
    http://www.mouse.co.il/CM.television_articles_item,797,209,54433,.aspx

  • 15

    […] תחושה ששום דבר טוב לא יצמח מהפאנל הזה חוץ מהתכתשויות וכנראה שצדקתי. יצאתי אחרי 5 דקות ועברתי ל: * מוזיקה כהשראה לעולם העסקי […]

  • 16
    יוסי says:

    ערוץ המוסיקה לא יסגר לפחות לא כל לך מהר,כל עוד הוא משרת את זכיינית ערוץ 2 רשת( כמדומני). מבחינה כלכלית הוא משרת את הפקת כוכב נולד מגביר את הרייטינג שלו ע"י תוכניות לוויתן שקשורות לתכנית, ואולי עוד תוכניות שהם מעלים בערוץ , ניהול הערוץ יחסית זול כי יש לו את הפלטפורמות של רשת. לגבית תוכן שכתבת מסכים עם כל מילה.

גם לך יש מה להגיד? יופי.